Tytuł pozycji:
Świadomość uczniów szkół ponadpodstawowych na temat zażywania dopalaczy
Dopalacze są środkami niebezpiecznymi, które mogą zagrażać zdrowiu lub nawet życiu człowieka. Ich działanie może dawać natychmiastowy efekt lub problemy związane z ich zażywaniem mogą dawać efekt, którego skutki zauważalne będą dopiero po wielu latach. Działają one na układ nerwowy człowieka, układy wewnętrzne, narządy, pozbawiają prawidłowego funkcjonowania procesów poznawczych kontroli emocji itd.Oprócz rozważań teoretycznych i przestawieniu problematyki związanej z dopalaczami uczniowie zostali poddani badaniom za pomocą ankiet. Rozważania dotyczą podniesienia jakości i skuteczności działań profilaktycznych. Nie jest to temat łatwy ponieważ branża narkotykowa ciągle się rozwija, a na rynek wpuszczane są coraz to nowe produkty. Dostęp to informacji w Internecie czy też telewizji o dopalaczach jest coraz łatwiejszy. Prawo ciągle stara się wprowadzać odpowiednie zakazy dotyczące sprzedaży oraz posiadania tych produktów. Nie jest to łatwe gdyż producenci starają się zrobić wszystko, aby omijać przepisy jednocześnie zmieniając skład chemiczny danego typu dopalacza. Szczególnie narażona jest w tym wieku młodzież która nie do końca świadoma jest niebezpieczeństwa z jakim mogą się spotkać. Celem mojej pracy magisterskiej jest zapoznanie się z tym jaką świadomość mają uczniowie szkół ponad podstawowych na temat konsekwencji zażywania dopalaczy. Aby lepiej poznać kwestię dotyczącą świadomości uczniów szkół ponad podstawowych na temat konsekwencji zażywania dopalaczy stworzyłam następujące pytania badawcze: Jaka jest świadomość uczniów szkół ponadpodstawowych na temat konsekwencji zażywania dopalaczy? Sformułowałam również pytania szczegółowe, które pomogą lepiej zobrazować badany temat: Czy uczniowie szkół ponadpodstawowych wiedzą czym są dopalacze? Jaka jest wiedza uczniów szkół ponadpodstawowych na temat skutków zażycia dopalaczy? Jaka jest wiedza uczniów szkół ponadpodstawowych na temat konsekwencji prawnych?. Jakie zdanie mają uczniowie na temat zażywania dopalaczy?Niniejsza praca magisterska składa się z trzech części. Pierwsza część to część teoretyczna , pierwszej – teoretycznej, która dotyczy analizy problematyki mieszczącej się w temacie pracy na podstawie literatury przedmiotu, drugiej – empirycznej, która zawiera szczegółowe informacje dotyczące metodologii badań oraz trzeciej, która przedstawia analizę badań własnych.Pierwszy rozdział mojej pracy został poświęcony zinterpretowaniu czym są nowe substancje psychoaktywne. Została dokonana charakterystyka rodzajów dopalaczy oraz opis popularnych nazewnictw marketingowych oraz odczuć potencjalnych użytkowników tego typu substancji. W rozdziale drugim skupiłam się na konsekwencjach związanych z substancjami psychoaktywnych. Opisałam jakie wyróżniamy skutki przyjmowania dopalaczy oraz jakie miejsce zajmują w polskim systemie prawa. Trzeci i zarazem ostatni teoretyczny rozdział mojej pracy został poświęcony powodom dla których potencjalni użytkownicy stosują tego typu substancje. Wyróżniłam grupę konsumentów dopalaczy oraz opisałam w jakim świetle w mediach są przedstawianie nowe substancje psychoaktywne. Część metodologiczną w mojej pracy magisterskiej podzieliłam na 3 podrozdziały Opisałam w nich wyżej wymienione pytania badawcze oraz pytania szczegółowe, metody i techniki badawcze jakimi się posługiwałam oraz miejsce, czas i grupę badawczą. W celu uzyskania wyników badań posłużyłam się kwestionariuszem ankiety, który pozwolił mi na zebranie istotnych dla mnie odpowiedzi. W tym rozdziale postawiłam również hipotezę, która brzmi następująco: Świadomość uczniów szkół ponadpodstawowych na temat konsekwencji zażywania dopalaczy jest prawidłowa.Ostatnią częścią mojej pracy jest analiza badań własnych. Analizy dokonałam w oparciu o kwestionariusz ankiety, który został wypełniony przez respondentów. Po dogłębnej analizie dokonałam i opisałam wnioski z przeprowadzonych badań.
Boosters are dangerous substances that can threaten human health or even life. Their action can give an immediate effect or problems associated with their use can give an effect whose effects will be noticeable only after many years. They affect the human nervous system, internal systems, organs, deprive the proper functioning of cognitive processes, control emotions, etc. In addition to theoretical considerations and presentation of related issueswith afterburners, students were surveyed through surveys. The considerations relate to increasing the quality and effectiveness of preventive measures. This is not an easy topic because the drug industry is constantly developing and new products are being introduced to the market. Access to information on the Internet or television about legal highs is getting easier. The law constantly strives to introduce appropriate prohibitions regarding the sale and possession of these products. This is not easy because manufacturers are trying to do everything to circumvent the regulations while changing the chemical composition of the type of afterburner. Young people who are not fully aware of the danger they may face are particularly vulnerable at this age. The goal of my master's thesis is to learn about the awareness of high school students about the consequences of taking legal highs. To better understand the issue of the awareness of high school students about the consequences of using legal highs, I created the following research questions: What is the awareness of secondary school students about the consequences of using highs? I also formulated specific questions that will help to better illustrate the studied topic: Do secondary school students know what legal highs are? What is the knowledge of secondary school students about the effects of taking legal highs? What is the knowledge of secondary school students about legal consequences? What do students think about taking legal highs? This Master's thesis consists of three parts. The first part is the theoretical part, the first part - theoretical, which deals with the analysis of issues that fall withinin the subject of the work based on the literature on the subject, the second - empirical, which contains detailed information on the research methodology, and the third, which presents the analysis of own research. The first chapter of my work was devoted to interpreting what new psychoactive substances are. Characteristics of legal highs and a description of popular marketing names and the feelings of potential users of this type of substance have been made. In chapter two, I focused on the consequences involvedwith psychoactive substances. I described the effects of taking legal highs and what place they occupy in the Polish legal system. The third and final theoretical chapter of my work was devoted to the reasons why potential users use such substances. I distinguished a group of consumers of legal highs and described the light in the media of presenting new psychoactive substances. I divided the methodological part in my master's thesis into 3 subsections. I described the above-mentioned research questions and detailed questions, methods in themand research techniques I used, as well as the place, time and research group. In order to obtain the results of the research, I used a questionnaire that allowed me to collect answers relevant to me. In this chapter I also put forward a hypothesis which reads as follows: Awareness of secondary school students about the consequences of using legal highs is correct. The last part of my work is the analysis of my own research. I made the analysisbased on a questionnaire that was completed by respondents. After an in-depth analysis, I made and described the conclusions of the research.