Instytucja parlamentu jest stałym elementem ustroju politycznego współczesnych państw – występuje niemal we wszystkich z nich. W wielu z nich parlament przybiera kształt dwuizbowy. Z perspektywy tego, jaka jest pozycja obu izb parlamentu względem siebie i jakimi kompetencjami zostały one obdarzone, można mówić o bikameraliźmie symetrycznym, gdzie obie izby odgrywają podobną rolę oraz asymetrycznym, gdzie co do zasady pierwsza z nich będzie pełniła najważniejsze funkcje i zadania, zaś znaczenie drugiej będzie mniejsze. Najważniejszą funkcją jaką sprawują parlamenty jest funkcja ustawodawcza, która polega na tworzeniu prawa. Niezależnie od tego z jaką formą bikameralizmu mamy do czynienia, ciężko wyobrazić sobie sytuację, aby druga izba parlamentarna nie brała udziału w wykonywaniu funkcji ustawodawczej – można nawet rzec, iż partycypowanie w postępowania ustawodawczym przesądza o sensie istnienia drugich izb. Niewątpliwie do państw z dwuizbowymi parlamentami można zaliczyć Republikę Federalną Niemiec oraz Rzeczpospolitą Polską. Między tymi państwami zachodzi jedna istotna różnica, która z pewnością ma wpływ na rolę jaką pełni druga izba parlamentu, a mianowicie Niemcy należą do państw o ustroju federalnym, zaś Polska do państw o ustroju unitarnym. Stąd też, warto się zastanowić, czy mimo tej różnicy, Bundesrat i Senat RP mają taki sam wpływ na proces legislacyjny czy jednak w możliwości oddziaływania na postępowanie ustawodawcze zachodzi znacząca różnica pomiędzy tymi podmiotami. W tym celu zostanie przeprowadzona dogłębna analiza zarówno Senatu RP, jak i Bundesratu w zakresie ich pozycji ustrojowej, organizacji wewnętrznej, statusu ich członków, funkcji oraz co najważniejsze kompetencji ustawodawczych. Dokładne przyglądnięcie się temu, jak wygląda udział Senatu RP w polskim postępowaniu legislacyjnym oraz analogicznie Bundesratu w niemieckiej procedurze ustawodawczej pozwoli nam na próbę określenia roli tych podmiotów w stanowieniu nowego prawa w ramach sprawowania funkcji ustawodawczej oraz dokonania zestawienia tych ról.
The institution of parliament is a permanent element of the political system of modern states - it occurs in almost all of them. In many of them parliament takes on the bicameral form. From the perspective of the position of both chambers of parliament in relation to each other and what competences they have been given, one can speak of symmetrical bicameralism, where both chambers play a similar role and asymmetrical, where, as a rule, the first of them will perform the most important functions and tasks, and the meaning the other will be smaller. The most important function performed by parliaments is the legislative function, which consists in creating the law. Regardless of what form of bicameralism we are dealing with, it is hard to imagine the situation that the second parliamentary chamber does not participate in the exercise of the legislative function - it can even be said that participation in proceedings legislative decision determines the sense of the existence of the second chambers. Undoubtedly, the states with bicameral parliaments include the Federal Republic of Germany and the Republic of Poland. There is one significant difference between these countries, which certainly has an impact on the role played by the second chamber of parliament, namely Germany is a federal state and Poland is a unitary state. Therefore, it is worth considering whether, despite this difference, the Bundesrat and the Senate of the Republic of Poland have the same impact on the legislative process, or whether there is a significant difference between these entities in the possibility of influencing legislative proceedings. To this end, an in-depth analysis of both the Senate of the Republic of Poland and the Bundesrat will be carried out in terms of their political position, internal organization, status of their members, functions and, most importantly, legislative competences. A close look at the participation of the Senate of the Republic of Poland in the Polish legislative procedure and, by analogy, the Bundesrat in the German legislative procedure will allow us to try to determine the role of these entities in establishing new law as part of, exercising legislative function and to compile these roles.