Tytuł pozycji:
Dangerous Liaisons. Male Identity in Post-apartheid South African Queer Cinema
- Tytuł:
-
Dangerous Liaisons. Male Identity in Post-apartheid South African Queer Cinema
Niebezpieczne związki. Męska tożsamość w post-apartheidowym południowoafrykańskim kinie queer
- Autorzy:
-
Mączko, Małgorzata
- Słowa kluczowe:
-
South Africa, Queer Cinema, male identity, postcolonialism, apartheid, hegemonic masculinity
RPA, kino queer, męska tożsamość, postkolonializm, apartheid, męskość hegemoniczna
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tematem pracy są męskie tożsamości w południowoafrykańskim kinie queer. Zostaną one omówione na przykładzie dwóch filmów, powstałych po upadku apartheidu. Dla głębszego zrozumienia doświadczeń nieheteronormatywnych bohaterów Piękna (Skoonheid, 2011, reż. O. Hermanus) oraz Rany (Inxeba, 2017, reż. J. Trengove), przybliżone zostaną realia historyczne i polityczne RPA. Ponadto, wprowadzone zostaną pojęcia i kategorie wypracowane przez badaczy związanych ze studiami nad męskościami oraz teorią queer, przy czym kluczowe okaże się opisane przez Raewyn Connell zjawisko męskości hegemonicznej. Istotne okażą się również wątki związane z podziałami rasowymi i klasowymi, przemocą oraz zinternalizowaną homofobią. Dokładne prześledzenie uwarunkowań społeczno-kulturowych umożliwi wskazanie czynników, które mają wpływ na kształtowanie tożsamości płciowej bohaterów omawianych dzieł.
The theme of this work is male identity in South African queer cinema. It will be discussed based on the examples of two films created after the fall of apartheid. For a deeper understanding of the experiences of non-heteronormative protagonists of Beauty (Skoonheid, 2011, dir. O. Hermanus) and The Wound (Inxeba, 2017, dir. J. Trengove), the historical and political realities of South Africa will be presented. In addition, the concepts and categories developed by researchers in the field of masculinity studies and queer theory will be introduced, with the key phenomenon of hegemonic masculinity described by Raewyn Connell proving to be crucial. Themes related to racial and class divisions, violence and internalized homophobia will also be relevant. Careful tracing of socio-cultural conditions will make it possible to identify the factors that influence the shaping of the gender identity of the characters in the discussed works.