Tytuł pozycji:
Polish market as a challenge for VoD platforms. Showmax case study
In a time of continuous progress and evolution in the way audiovisual content is received, streaming platforms are gaining popularity. Video on Demand providers compete for viewers in markets around the world. The Polish streaming market is very specific and competitive. In addition to native VoD platforms, foreign suppliers are also fighting for subscribers in Poland. One of them was Showmax. The aim of this dissertation is to learn about the specifics of the Polish on-demand television market and then to make a thorough analysis of the Showmax platform. The author tries to answer the question what are the reasons for Showmax's withdrawal from the Polish market. The subject of the VoD market in Polish scientific literature is not particularly explored. The article is based on the analysis of existing data.
W dobie ciągłego postępu oraz ewolucji w sposobie odbierania treści audiowizualnych, rosnącą popularność zyskują platformy streamingowe. Dostawcy usługi Video on Demand rywalizują o widzów na rynkach całego świata. Polski rynek serwisów streamingowych jest bardzo specyficzny i konkurencyjny. Oprócz rodzimych platform VoD, w Polsce o subskrybentów walczą również zagraniczni dostawcy. Jedną z nich była platforma Showmax, która w 2018 roku wycofała się z polskiego rynku. Celem niniejszej pracy jest po pierwsze, poznanie i przybliżenie specyfiki polskiego rynku telewizji na żądanie, a następnie przeprowadzenie wnikliwej charakterystyki platformy Showmax. Autorka postara się odpowiedzieć na pytanie jakie były powody wycofania się serwisu Showmax z Polski Tematyka rynku VoD w polskiej literaturze naukowej nie jest szczególnie eksplorowana. Artykuł oparty jest na analizie danych zastanych.