Tytuł pozycji:
Three faces of leadership in film production by the example of Lars von Trier
The research problem of the study is the role of the director in the creative process and the impact of his work methods on colleagues, the creative process and the end result itself. Therefore, the author poses the following research questions: Who is the director Lars von Trier, what methods does he use in his work, and can he be inscribed in a certain canon of leadership? Is he a priest, manager, artist or maybe none of the above? The aim of the study is to show the corelation between unconventional methods of leadership and conflicts related to them, and a finished film work, more or less successful, appreciated by critics or viewers. The subject of research is the creator himself – the director, what kind of person he is and what methods he uses in his work, as well as the creative process itself, which is directing and film production. The research method used in the study is desk research, in other words analysis of existing sources – few interviews with Lars von Trier.
Problemem badawczym pracy jest rola reżysera w procesie twórczym oraz wpływ metod jego pracy na współpracowników, proces twórczy oraz sam efekt końcowy. W związku z tym autorka postawiła następujące pytania badawcze: Kim jest reżyser Lars von Trier, jakie metody stosuje w swojej pracy i czy można wpisać go w pewien kanon przywództwa? Czy jest on kapłanem, menedżerem, artystą, a może żadnym z powyższych? Celem pracy jest wykazanie zależności między niekonwencjonalnymi metodami przywództwa i związanymi z nimi konfliktami, a gotowym dziełem filmowy, mniej lub bardziej udanym, docenionym przez krytyków, czy widzów. Przedmiotem badań pracy jest sam twórca – reżyser, jakim jest człowiekiem i jakie metody stosuje w swojej pracy, a także sam proces twórczy, jakim jest reżyseria oraz produkcja filmowa. Metodą badawczą zastosowaną w pracy jest desk research, czyli analiza źródeł zastanych – kilku wywiadów z Larsem von Trierem.