Tytuł pozycji:
Ekologia informacji w życiu codziennym studenta
Problematyka pracy skupia się na zagadnieniu ekologii informacji w życiu codziennym studenta. Powszechny dostęp do informacji oraz możliwość bycia twórcą komunikatów, którą to możliwość oferują nam media społecznościowe oraz sieć internetowa, stwarza wiele problemów związanych z jakością danych informacji. Dodatkowo w ostatnimczasie mamy do czynienia z przeciążeniem informacyjnym, które jest efektem pojawiania się zbyt wielu informacji, których nie jesteśmy w stanie przetworzyć. Rozwiązaniem tych oraz innych problemów w środowisku informacyjnym studenta, który na co dzień obcuje z nowymi technologiami, ma być ekologia informacji.Przedmiotem rozważań w pracy jest funkcjonowanie informacji w życiu codziennym studenta. Przy czym zostało zastosowane ujęcie z punktu widzenia ekologii informacji. Natomiast celem pracy jest wykazanie, że stosowanie w codziennym życiu zaleceń ekologii informacji pozytywnie wpływa na poprawę jakości funkcjonowania studenta w jego środowisku informacyjnym.Mając na uwadze określony cel w pracy zastosowano metodę przeglądu i krytyki piśmiennictwa w rozdziałach teoretycznych, która pozwoliła na stworzenie podstawy teoretycznej dla przeprowadzenia badań naukowych, poprzez przedstawienie obecnego stanu wiedzy naukowej oraz dotychczasowych osiągnięć z dziedziny nauki o informacji. Natomiast w rozdziale badawczym, poświęconym badaniom własnym, została zastosowana metodasondażowa, a wykorzystana technika badawcza to ankieta. Zebrane dane przeanalizowane zostały metodą statystyczną. W ankietowym badaniu przeprowadzonym na potrzeby pracy, które zostało udostępnione studentom w wersji elektronicznej poprzez platformę Facebook, wzięło udział 106 studentów z polskich uczelni wyższych, reprezentujących różne kierunki studiów. Analiza statystyczna zebranego materiału badawczego pozwoliła potwierdzić postawioną w pracy tezę oraz scharakteryzować funkcjonowanie informacji w środowiskuinformacyjnym studentów. Wyniki te pozwalają na uzupełnienie wiedzy naukowej w zakresie skuteczności stosowania zaleceń ekologii informacji wśród studentów.
The problematic of this thesis focus on the issue of information ecology in everyday student life. It applies to information activities that students take on a daily basis. Universal access to information and the ability to be the creator of messages that offer us social media and the Internet, creates many problems related to the quality of information. In addition, we must deal with the information overload, which is the result of too much information that we can not process it. The task of information ecology is to provide solutions to these and otherproblems in the student's information environment who use new technologies every day. The subject of this study is the functioning of information in the student's everyday life. The approach from the point of view of information ecology was used. However, the purpose of the work is to demonstrate that the use of information ecology recommendations in everyday life improves the quality of student functioning in his information environment.In this thesis was used a method of review and criticism of the literature in theoretical chapters, which allowed the creation of a theoretical basis for conducting scientific research by presenting the current state of scientific knowledge and achievements in the field of information science. In the research chapter devoted to own research, the survey method was used, and the research technique used is a survey. The collected data was analyzed by thestatistical method. The study involved 106 students from Polish universities and different fields of study.The survey was made available electronically via the Facebook platform. Statistical analysis of the collected research material allowed to confirm the thesis presented at the beginning of the thesis and to characterize the functioning of information in the students' information environment. The results of the analysis allow to supplementscientific knowledge in the field of effectiveness of applying information ecology recommendations among students.