Tytuł pozycji:
Wulgaryzmy w przestrzeni publicznej – aspekt społeczny. Analiza wpływu używania wulgaryzmów na wizerunek osób publicznych
- Tytuł:
-
Wulgaryzmy w przestrzeni publicznej – aspekt społeczny. Analiza wpływu używania wulgaryzmów na wizerunek osób publicznych
Vulgarisms in public space - social aspect. Analysis of the impact of using profanity on the image of public figures
- Autorzy:
-
Kuklewicz, Justyna
- Słowa kluczowe:
-
vulgarisms, swear words, profanity, curses, social communication, language, image, social medias, public figures
wulgaryzmy, przekleństwa, bluzgi, komunikacja społeczna, język, wizerunek, media społecznościowe, osoby publiczne
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem pracy było omówienie wulgaryzmów w aspekcie społecznym, ze szczególnym uwzględnieniem ich obecności w sferze publicznej. Analizie zostały poddane takie przestrzenie jak ulica, miejsce pracy i nauki oraz media – telewizja i internet. Istotnym punktem pracy było udowodnienie tezy, że obecnie mamy do czynienia ze zjawiskiem obniżania wrażliwości na przekleństwa w przestrzeni publicznej. Na początku pracy zdefiniowano pojęcie wulgaryzmu, przedstawiono ich rodzaje i funkcje w języku polskim oraz porównano te dane z innymi, wybranymi językami europejskimi. W części empirycznej zawarto analizę wpływu używania wulgaryzmów na wizerunek polityków oraz osób publicznych na przykładzie takich postaci jak Janusz Palikot, Lech Wałęsa i Krystyna Pawłowicz oraz Kuba Wojewódzki, Magda Gessler i Jerzy Owsiak. Badania zostały przeprowadzone w formie ankiety internetowej, dokonano także analizy mediów społecznościowych oraz medialnych wypowiedzi osób publicznych. Okazało się, że za najbardziej wulgarną sferę uważany jest internet, a także, że przekleństwa w przestrzeni publicznej rażą jedynie jedną czwartą ankietowanych, reszcie natomiast nie przeszkadzają lub nie rzucają się w oczy. Zjawisko to jest wynikiem naturalnych przemian zachodzących w społeczeństwie pod wpływem rozwoju technologii i kultury, które znajdują odzwierciedlenie w języku i jako takie ciężko jest jednoznacznie ocenić jako pozytywne lub negatywne.
The aim of the work was to discuss vulgarisms in the social aspect, with particular emphasis on their presence in the public sphere. Areas such as street, work- and study place, and media - television and internet were analyzed. An important point of the work was to prove the thesis that we are currently dealing with the phenomenon of reducing sensitivity to curses in public space. At the beginning of the work, the term of vulgarism was defined, its types and functions in Polish language were presented, and these data were compared with other selected European languages. The empirical part contains an analysis of the impact of using profanity on the image of politicians and public figures on the example of such figures as Janusz Palikot, Lech Wałęsa and Krystyna Pawłowicz as well as Kuba Wojewódzki, Magda Gessler and Jerzy Owsiak. The research was conducted in the form of an online survey and social media and public statements analyses. It turned out that the Internet is considered to be the most vulgar sphere, and that curses in public space only offend a quarter of respondents, while others were not disturbed or did not noticed them. This phenomenon is the result of natural changes taking place in society under the influence of the development of technology and culture, which are reflected in language and as such it is difficult to clearly assess it as positive or negative.