Tytuł pozycji:
Impact of eWOM on consumer decisions regarding participation in running events
Consumer decision-making is a topic that does not lose its validity and in the face of growing consumerism becomes an important element of scientific research. It also applies to many areas of human functioning. It is most often understood in the context of the consumption of goods, but it may well refer to the consumption of services, including those having the nature of participating in various types of events, such as sports. Consumer decisions are influenced by many factors, but the key seems to be reaching consumers with information, hence the popularity of the marketing branch. One of its forms – word-of-mouth marketing (WOM) – has been present in the society since time immemorial, but digitization and development of the Internet led to the emergence of its separate form occurring in social media, eWOM.The purpose of this work is to investigate to what extent eWOM influences consumer decisions to participate in urban running events. To achieve this goal the paper will try to answer the following questions: what is the impact of recommendations on consumer decisions? How wide is the reach and how powerful are the references in social media? How does this apply to making the decision to participate in a sporting event?The author used two types of research tools. The first is the analysis and monitoring of the Internet, and the second is the questionnaire developed by the author. This two-step study proved that word-of-mouth marketing observed in social media has an impact on consumer decisions regarding participation in running events.
Podejmowanie decyzji przez konsumentów to temat, który nie traci na ważności, a w obliczu narastającego konsumpcjonizmu jest istotnym elementem badań naukowców. Dotyczy też wielu obszarów funkcjonowania człowieka. Najczęściej rozumiany jest w kontekście konsumpcji dóbr, ale równie dobrze może odnosić się do konsumpcji usług, w tym także mających charakter udziału w różnego rodzaju wydarzeniach, między innymi sportowych. Na decyzje konsumenta ma wpływ wiele czynników, lecz kluczowe wydaje się przede wszystkim dotarcie do niego z informacją, stąd popularność gałęzi marketingu. Jedna z jego form – marketing szeptany – znany był społeczeństwu praktycznie od zawsze. Jedne z kluczowych zmian, jakimi była cyfryzacja i rozwój Internetu, doprowadziły do wytworzenia się odrębnej jego formy, występującej w mediach społecznościowych.Celem niniejszej pracy jest zbadanie w jakiej mierze eWOM wpływa na decyzje konsumentów o udziale w miejskich imprezach biegowych. Realizacja celu badawczego opiera się o poszukiwanie odpowiedzi na następujące pytania badawcze: jaki wpływ na decyzje konsumenckie mają rekomendacje? Jak szeroki jest zasięg i jaką siłą oddziaływania charakteryzują się wzmianki w mediach społecznościowych? Jak odnosi się to do decyzji o udziale w wydarzeniu o charakterze sportowym?Autorka wykorzystała dwa rodzaje narzędzi badawczych. Pierwszym z nich jest analiza i monitoring Internetu, a drugim autorski kwestionariusz ankiety. Dwuetapowe badanie wykazało, że marketing szeptany obserwowany w mediach społecznościowych ma wpływ na decyzje konsumencie osób zainteresowanych bieganiem.