Tytuł pozycji:
Immunizacja dzieci na fake newsy. Projekt szkolenia dla uczniów szkół podstawowych
The goal of this study is to design a merits-related training course, which purpose is to make primary school pupils immune to fake news in the cybersphere. The main research questions guiding undertaken considerations, are sorely related to the danger posed by fake news and making the first to third grade primary school students immune to them. The Critical Literature Review Method was applied to become acquaint with the current state of research and to identify information and media competences necessary for the correct verification of information and its sources, by the youngest information users. Through the literature penetration, it can be determined, that the key competence regarding immunization against fake news, is the ability of critical evaluation of information. Nonetheless, the research gap can also be found regarding the examined issue. The pilot study allowed determining the criteria used by children to assess the credibility of information, where the overriding role is played by the degree of interest in a particular content as well as by own opinions and beliefs. Additionally, through the didactic experiment, the issue of the influence of an authority on Sense-Making by children was discussed. The thesis includes an introduction, three chapters which additionally comprise four subchapters, conclusions and an information and search engine.
Celem pracy licencjackiej jest zaprojektowanie merytorycznego planu szkolenia umożliwiającego immunizację uczniów wczesnoszkolnych na fake newsy w cyberprzestrzeni. Podstawowe pytania, jakie przyświecają podjętym rozważaniom odnoszą się do zagrożenia stanowionego przez fake newsy oraz immunizacji uczniów klas I-III szkół podstawowych względem tego problemu. Metoda analizy i krytyki piśmiennictwa zastosowana została do zapoznania się ze stanem badań oraz rozpoznania kompetencji informacyjnych i medialnych koniecznych do poprawnej weryfikacji informacji i jej źródeł przez najmłodszych. Poprzez penetrację literatury określić można, iż najważniejszą kompetencję względem uodpornienia na fake newsy stanowi umiejętność krytycznej analizy informacji. Zauważyć można jednak również lukę badawczą dotyczącą badanego zagadnienia. Badanie pilotażowe pozwoliło określić stosowane kryteria oceny rzetelności informacji u dzieci, gdzie nadrzędną rolę pełnią stopień zainteresowania treścią oraz własne opinie i przekonania. Ponadto, poprzez eksperyment dydaktyczny, analizie poddane zostało zagadnienie wpływu autorytetu na tworzenie sensu przez dzieci. Praca obejmuje wstęp, trzy rozdziały na które składają się dodatkowo cztery podrozdziały, wnioski oraz aparat informacyjno-wyszukiwawczy.