Tytuł pozycji:
Passive mass communication as an image creation tool
The aim of this paper is to explore the topic of passivity in mass communication. Selected organizations were analysed and signs of passivity in mass communication were being sought. Potential scope, conditions of occurrence and purpose of this communication strategy were identified. The research was based on three in-depth interviews conducted with the spokesperson of the Ministry of Science and Higher Education, spokesman of the AGH University of Science and Technology and director of the theatre “Szczęście” in Cracow. Moreover, the study uses existing data analysis (including organizational documents, press releases and information published by the surveyed entities) and elements of retrospective autoethnographic research. The qualitative research methods were used in order to find an answer for the question of what are the reasons and reactions of the lack of communication and how it may affect the image of the organization. Also, the passivity during image crises was analysed. An attempt to indicate how passivity manifests itself in communication was made.
Celem niniejszej pracy jest eksploracja tematu pasywności w komunikacji masowej. Analizie poddano wybrane organizacje, w których szukano przejawów pasywności w komunikacji masowej. W przypadku jej stosowania rozpoznano potencjalny zakres, warunki występowania oraz cel tejże strategii komunikacyjnej. Przeprowadzono wywiady swobodne pogłębione z rzecznik prasową Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, rzecznik prasową Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie oraz z dyrektorem Teatru Szczęście w Krakowie. Ponadto w pracy zastosowano analizę danych zastanych (m.in. dokumentów organizacyjnych, komunikatów i informacji publikowanych przez badane podmioty) oraz elementy autoetnografii w ujęciu retrospektywnym. Realizacja badań jakościowych miała na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie o przyczyny braku komunikacji lub reakcji oraz o skutki pasywności w komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na wizerunek organizacji. Analizowano również pasywność podczas kryzysów wizerunkowych. W pracy pojęto także próbę wskazania, w jaki sposób pasywność przejawia się w komunikacji.