Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zarządzanie ruchem turystycznym na Mount Everest

Tytuł:
Zarządzanie ruchem turystycznym na Mount Everest
Tourist traffic management on Mount Everest
Autorzy:
Rembisz, Katarzyna
Słowa kluczowe:
tourism management; Himalayas; mountain tourism; Mount Everest
zarządzanie turystyką; Himalaje; turystyka górska; Mount Everest
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Regiony wysokogórskie stały się w ostatnich kilku dekadach niezwykle popularnym kierunkiem podróży turystycznych. Globalny rozwój przyczynia się do zwiększenia dostępności obszarów, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu były możliwe do odwiedzenia jedynie dla nielicznych. Jednym z takich miejsc jest najwyższy szczyt na Ziemi – Mount Everest. Od momentu zdobycia po raz pierwszy – w 1953 roku, góry nazywanej „dachem świata” do czasów obecnych turystyka w Himalajach uległa jednak całkowitej przemianie. Każdego roku setki śmiałków chcących stanąć na szczycie szczytów wyrusza na szlak. Choć z jednej strony przyczynia się to do lokalnego rozwoju oraz bogacenia się społeczności w regionie Everestu, to niesie to ze sobą również negatywne, często nieodwracalne skutki dla środowiska. Ważne jest więc odpowiedzialne i zrównoważone zarządzanie ruchem turystycznym na Mount Everest, gdyż góra jest tylko jedna, zaś osób pragnących ją zdobyć – niezliczona masa. Praca skupia się na przedstawieniu problemu jakim jest zwiększająca się z roku na rok liczba turystów na Evereście oraz konsekwencji z tym związanych. Analiza przypadku w zakresie zarządzania turystyką wysokogórską wskazuje możliwości oraz bariery z jakimi mają do czynienia podmioty i organizacje związane ze środowiskiem górskim oraz turystyką w Himalajach.

Over the last few decades, high-mountain regions have become an extremely popular tourist destination. Global development contributes to increasing the availability of areas that were only possible to visit for a handful of experienced climbers a few decades ago. One such place is the highest peak on Earth – Mount Everest. Tourism in the Himalayas has undergone a complete transformation since 1953 – the first time the mountain called „the roof of the world” was conquered. Every year, hundreds of people wanting to stand at the top of the summits set off on the trail. On the one hand this contributes, to the local development and enrichment of communities in the Everest region. On the other hand it also has negative, often irreversible, environmental consequences. Therefore it is important to manage tourist traffic on Mount Everest responsibly and sustainebly because the mountain is only one and those who want to get it – countless. The assignment focuses on presenting the problem of the increasing number of tourists on Everest each year and the consequences of this phenomenon. A case study on the management of high-mountain tourism identifies the opportunities and barriers faced by tourism-related entities and organisations in the Himalayas.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies