Tytuł pozycji:
Od pokornego dziewczęcia do współczesnej nastolatki. Powieść dla dziewcząt oraz jej potencjał edukacyjny
This work is devoted to novels dedicated to teenagers, the so-called "Girl novels." The dissertation consists of three parts. The first concerns theoretical issues, it discusses the psychophysical differences of boys and girls affecting the state of reading. There is also information about what a novel for teenagers is today and how it can be defined today. Attention was also paid to the specifics of girl's prose, its functions, types and changes taking place. The second part of the work was devoted to research conducted among students. It presents the results of surveys and discusses the conclusions drawn from them. The third part is the reading suggestions and ways of discussing them that can be used in the lesson to encourage boys to read "girls" books.
Niniejsza praca została poświęcona powieściom dedykowanym nastolatkom, tzw. „powieściom dziewczyńskim”. Rozprawa składa się z trzech części. Pierwsza dotyczy kwestii teoretycznych, zostały w niej omówione różnice psychofizyczne chłopców i dziewcząt, wpływające na stan czytelnictwa. Nie brakuje także informacji na temat, czym jest obecnie powieść dla nastolatek oraz jak współcześnie można ją zdefiniować. Zwrócono również uwagę, na specyfikę prozy dziewczyńskiej, jej funkcje, typy oraz zachodzące zmiany. Druga część pracy została poświęcona badaniom przeprowadzonym wśród uczniów. Przedstawiono w niej wyniki ankiet oraz omówiono płynące z nich wnioski. Trzecią część stanowią propozycje lekturowe oraz sposoby ich omówienia, które można wykorzystać na lekcji, aby zachęcić również chłopców do czytania książek „dziewczyńskich”.