Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Eliza Orzeszkowa Stracony. Z opowiadań prawnika. Edition and elaboration

Tytuł:
Eliza Orzeszkowa Stracony. Z opowiadań prawnika. Edition and elaboration
Eliza Orzeszkowa Stracony. Z opowiadań prawnika. Edycja krytyczna i opracowanie noweli
Autorzy:
Czekańska, Weronika
Słowa kluczowe:
physiognomy, expression, face, emotions
fizjonomika, ekspresja, twarz, emocje
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The master's thesis focuses on the novel written by Eliza Orzeszkowa entitled Stracony. In the theoretical-literary part, selected threads discussed in the work were discussed and interpreted. It was suggested to read the meaning of the story based on the physiognomic portrait of the main character. I was looking for answers to the questions of how Orzeszkowa created this character by means of physiognomic clues and what values are hidden behind the thoroughly described superficiality. In this interpretation, it is a story "written" by a look, gesture and physicality that define the appearance of the main character. Using the methodology developed by scholars who devoted themselves to researching the face (physiognomist Lavater, criminologist Lombroso and physiologist Darwin), I tried to interpret the short story portrait of the main character. The second part consists of the critical edition of the work with comments and critical apparatus.

Praca magisterska skupia się wokół noweli Elizy Orzeszkowej pod tytułem Stracony. W części teoretycznoliterackiej zostały omówione i zinterpretowane wybrane wątki, które porusza utwór. Zaproponowano odczytanie sensu noweli oparte o portret fizjonomiczny głównego bohatera. Szukano odpowiedzi na pytania, w jaki sposób Orzeszkowa ukształtowała tę postać za pomocą fizjonomicznych wskazówek oraz jakie wartości kryją się za szczegółowo opisywaną powierzchownością. W takiej interpretacji jest to historia „napisana” spojrzeniem, gestem i fizycznością, które definiują szeroko pojęty wygląd głównego bohatera. Korzystając z metodologii wypracowanej przez uczonych, którzy poświęcili się badaniom oblicza (fizjonomisty Lavatera, kryminologa Lombroso oraz fizjologa Darwina), starałam się zinterpretować portret powieściowy głównego bohatera. Część druga składa się z edycji krytycznej noweli opatrzonej komentarzami oraz aparatem krytycznym.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies