Tytuł pozycji:
Motyw miłości panicza i dziewczyny z ludu w epoce romantyzmu (na podstawie Ulany Józefa Ignacego Kraszewskiego oraz Halki Włodzimierza Wolskiego)
The work is divided into three parts - the first one is entirely devoted to the analysis of the motif of romantic love. In the second part I discuss the most important issues concerning Ulana: I look at the author’s motivation for writing it, I explore the elements of folk culture emphasized by Kraszewski, I try to follow the love story of the main characters and find the reasons for its unhappy ending; the third part deals with Halka and - as in the case of the second chapter - I start my reflections with a reference to the author's biography; then I go on to indicate the place that the discussed work occupies in the context of the writer's entire creative output. In the next section, I devote my attention to the poem Halszka, which is, in a certain way, an original version of the story of the village girl's unhappy love for the young master and point out the most important differences between the poem and Halka (libretto). Next, I focus on the issues in Halka, paying attention to the elements of regional folk culture and contexts.
Praca została podzielona na trzy części – pierwsza z nich poświęcona jest w całości analizie motywu miłości romantycznej. W części drugiej omawiam najważniejsze zagadnienia dotyczące Ulany: przyglądam się motywacjom do jej napisania, zagłębiam się w elementy kultury ludowej zaakcentowane przez Kraszewskiego, staram się prześledzić historię miłości głównych bohaterów oraz odnaleźć przyczyny jej nieszczęśliwego finału; część trzecia traktuje o Halce i – podobnie jak w przypadku rozdziału drugiego – rozważania rozpoczynam od nawiązania do biografii autora; następnie przechodzę do wskazania miejsca, jakie omawiany utwór zajmuje w kontekście całego twórczego dorobku pisarza. W kolejnym podrozdziale poświęcam uwagę poematowi Halszka, będącemu w pewnym sensie pierwotną wersją historii nieszczęśliwej miłości wieśniaczki do panicza oraz wskazuję na najważniejsze różnice pomiędzy poematem a Halką (librettem). W dalszej kolejności koncentruję się wokół problematyki Halki, zwracam uwagę na elementy regionalnej tradycji ludowej oraz konteksty.