Tytuł pozycji:
Wykorzystanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej w edukacji szkolnej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
The purpose of this paper is to discuss issues related with the use of Augumentative and Alternative Communication in work with autistic children at school age. In particular, an analysis was done covering the relationship between the choice of AAC methods and the degree of disorder, as well as age of students. Interpretation was also made in terms of the variety of the use of given methods in relation to the age of the user. The tests carried out are of a qualitative nature. The methodology which was used is observation with elements of participant observation. The work consists of two parts. The first of them introduces the theoretical issues regarding the subject of communication in relation to people within the autism spectrum. It also presents Augumentative and Alternative Communication methods. The second, practical part, presents the course of research and description of observation. It also contains analysis and interpretation as well as conclusions. Research results have shown that among the research group, Augumentative and Alternative Communication is used extensively. However, the degree of disorder and the age of the user to some extent affect the choice of communication method and the way it is used.
Celem pracy jest omówienie problematyki dotyczącej korzystania z komunikacji alternatywnej i wspomagającej w pracy z dziećmi autystycznymi w wieku szkolnym. W szczególności analizie poddano zależność między wyborem metod AAC a stopniem zaburzenia i wiekiem uczniów. Interpretacji dokonano także pod kątem różnorodności sposobu wykorzystania danych metod względem wieku użytkownika. Przeprowadzone badania mają charakter jakościowy. Zastosowana w nich metodologia to obserwacja z elementami obserwacji uczestniczącej. Praca składa się z dwóch części. Pierwsza z nich przybliża zagadnienia teoretyczne dotyczące tematu komunikacji w odniesieniu do osób ze spektrum autyzmu. Przedstawia także sposoby alternatywne i wspomagające porozumiewanie się. Druga i zarazem praktyczna część prezentuje przebieg badań i opis obserwacji. Zawiera również analizę i interpretację oraz wnioski. Wyniki badań wykazały, że wśród grupy badawczej komunikacja alternatywna i wspomagająca stosowana jest w szerokim zakresie. Natomiast stopień zaburzenia oraz wiek użytkownika do pewnego stopnia wpływa na wybór metody komunikacyjnej i sposób jej wykorzystania.