Tytuł pozycji:
Depression is not a disease of the soul. On popularising knowledge about depression in social media
The purpose of this paper is to present and analyze the forms and functions of those who are suffering from depression in social media. Theoretical assumptions were developed based on the literature in the field of communication theory, social psychology, cognitive psychology and knowledge about new media. The collection of research materials and the analysis of them made it possible to prove the assumption that spreading content about depression favours counteracting the stigmatization of mental diseases, and the use of social media in that case makes them one of the most accessible forms of informal education of our time. The goal of the bachelor’s project, which was to show and analyze the approaches of people struggling with depression on social networking sites, was achieved.
Celem pracy jest przedstawienie oraz analiza form i funkcji działalności osób chorych na depresję w mediach społecznościowych. Założenia teoretyczne opracowane zostały na podstawie literatury z zakresu teorii komunikacji, psychologii społecznej, psychologii poznawczej oraz wiedzy o nowych mediach. Zebranie materiałów badawczych oraz ich przeanalizowanie umożliwiło udowodnienie założenia, że szerzenie treści dotyczących depresji sprzyja przeciwdziałaniu stygmatyzacji chorób psychicznych, a użycie do tego mediów społecznościowych sprawia, że stają się one jedną z najbardziej przystępnych form edukacji nieformalnej naszych czasów. Osiągnięto cel projektu licencjackiego, jakim było ukazanie oraz analiza sposobów działania osób borykających się z depresją w serwisach społecznościowych.