Tytuł pozycji:
Attempts of implementation CPTED strategy in Poland
- Tytuł:
-
Attempts of implementation CPTED strategy in Poland
Próby implementacji koncepcji CPTED w Polsce
- Autorzy:
-
Zborowska, Alicja
- Słowa kluczowe:
-
koncepcja CPTED, planowanie przestrzenne, generacje CPTED, bezpieczeństwo, społeczność lokalna, przestrzeń, przestępstwo
CPTED strategy, spatial planning, CPTED generations, security, local community, space, crime
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper is an assessment of the implementation of CPTED strategy in Poland. It broadens the issue of Polish regional and spatial policy and institutionalisation of concepts. It also aims at presenting the assumptions and history of the strategy. The first chapter presents the genesis of CPTED and treats the generations and factors that must be implemented in the process of shaping safe spaces, also recalls the ready-made solutions applied in the model countries. The second chapter refers to the situation in Poland. The normative acts in force in the Republic of Poland were analysed and evaluated, as well as projects and programmes implemented to implement CPTED. Examples of application of the concept and problems of Polish construction were also discussed. The third chapter is a case study, namely the Primary School building in Krempna, based on surveys and own observations, was analyzed to meet the requirements of the CPTED concept. The author also tries to answer the question whether Poland has a chance to become a model country in terms of safe planning and why the CPTED concept is still "new" in spatial planning in Poland.
Praca stanowi ocenę wdrażania strategii CPTED w Polsce. Poszerza problematykę polskiej polityki regionalnej i przestrzennej oraz instytucjonalizację koncepcji. Jej celem jest także przedstawienie założeń i historii strategii. Pierwszy rozdział przedstawia genezę CPTED oraz traktuje o generacjach i czynnikach, które muszą zostać zrealizowane w procesie kształtowania bezpiecznych przestrzeni, przywołuje także gotowe rozwiązania zastosowane w państwach modelowych. Drugi rozdział stanowi odniesienie do sytuacji w Polsce. Przeanalizowano i oceniono akty normatywne obowiązujące w Rzeczpospolitej oraz realizowane projekty i programy umożliwiające wdrażanie CPTED. Omówiono również przykłady zastosowania koncepcji i problemy polskiego budownictwa. Trzeci rozdział stanowi studium przypadku, mianowicie budynek Szkoły Podstawowej w Krempnej, na podstawie ankiet oraz obserwacji własnych, przeanalizowano pod kątem spełniania wymogów koncepcji CPTED. Autorka podejmuje również próbę odpowiedzi na pytanie czy Polska ma szansę stać się krajem modelowym, w kwestii bezpiecznego planowania i dlaczego koncepcja CPTED jest nadal "nowością" w planowaniu przestrzennym w Polsce.