Tytuł pozycji:
Education through play in relation to preschool children with selected disabilities or developmental disorders
- Tytuł:
-
Education through play in relation to preschool children with selected disabilities or developmental disorders
Edukacja przez zabawę w odniesieniu do dzieci w wieku przedszkolnym, z wybranymi niepełnosprawnościami oraz zaburzeniami w rozwoju
- Autorzy:
-
Świstak, Patrycja
- Słowa kluczowe:
-
Keywords: disability, developmental disorder, pedagogy of play, education through play, play, toy, special kindergarten.
Słowa kluczowe: niepełnosprawność, zaburzenie w rozwoju, pedagogika zabawy, edukacja przez zabawę, zabawa, zabawka, przedszkole specjalne.
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This thesis is drawn upon issues of the role of play in children’s education at preschool age who have disabilities or developmental disorders. In the first chapter there were chosen matters in the meaning of terms: disability and developmental disorder brought closer and their several types introduced. Moreover, there are references to special education and one of its form is presented. Second and third chapters advert to pedagogy of play, equally they contain information relevant to play and toys and their meanings in people’s life. Within the experimental part of the thesis, there were two interviews with teachers working in Cracovian special kindergartens conducted. On the basis of collected information, there was the role of play and toy in education of child with special needs described. At the end of this work there is the methodical handbook which contains instances of play and toys possible to hold with child with disabilities or developmental disorders.
Niniejsza praca opiera się na problematyce roli zabawy w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym, posiadających niepełnosprawności bądź zaburzenia w rozwoju. W rozdziale I przybliżono wybrane zagadnienia w zakresie psychologii rozwojowej, znaczenie słów: niepełnosprawność i zaburzenie oraz przedstawiono poszczególne ich rodzaje. Ponadto, nawiązano do kształcenia specjalnego oraz zaprezentowano jedną z jego form. Rozdziały II i III odnoszą się do pedagogiki zabawy, jednocześnie zawierają informacje dotyczące zabawy i zabawki oraz ich znaczenia w życiu człowieka. W ramach części badawczej pracy, przeprowadzono dwa wywiady z nauczycielkami pracującymi w krakowskich przedszkolach specjalnych. Na podstawie zgromadzonych informacji, opisano rolę zabawy i zabawki w edukacji dziecka o specjalnych potrzebach. Pracę kończy poradnik metodyczny, zawierający przykłady zabaw i zabawek, możliwych do przeprowadzenia z dzieckiem z niepełnosprawnościami, czy zaburzeniami w rozwoju.