Tytuł pozycji:
Surface acting and deep acting, burnout and emotional intelligence.
Celem przedstawionej pracy było zbadanie związków zachodzących pomiędzy formami pracy emocjonalnej, inteligencją emocjonalna a poziomem wypalenia zawodowego w grupie polskich nauczycieli. Zakładano, że płytka praca emocjonalna jest dodatnio związana z poziomem wypalenia zawodowego, podczas kiedy praca głęboka wykazuje związek odwrotny. Ponadto zakładano występowanie ujemnego związku pomiędzy poziomem inteligencji emocjonalnej a wypaleniem zawodowym. Dodatkowo spodziewano się występowania moderacyjnego efektu inteligencji emocjonalnej na związek pomiędzy pracą emocjonalną a wypaleniem zawodowym. W badaniu wzięło udział 103 osoby wykonujące zawód nauczyciela. Badanie przeprowadzono korzystając ze Skali Płytkiej i Głębokiej Pracy Emocjonalnej, Oldenburskiego Kwestionariusza Wypalenia Zawodowego oraz własnego tłumaczenia narzędzia Genos do pomiaru poziomu inteligencji emocjonalnej. Statystyczna weryfikacja wykazała istnienie dodatniej korelacji pomiędzy wyczerpaniem emocjonalnym a formami pracy emocjonalnej oraz pomiędzy brakiem zaangażowania a płytką pracą emocjonalną. Inteligencja emocjonalna okazała się ujemnie skorelowana jedynie z poziomem wyczerpania emocjonalnego. Nie potwierdzono natomiast występowania moderacyjnego wpływu inteligencji emocjonalnej na związek pracy emocjonalnej i wypalenia zawodowego.
The aim of the thesis was to examine the associations between emotional labor, burnout and emotional intelligence among polish teachers. The empirical analysis was preceeded by the presentation of the emotional labor, burnout and emotional intelligence constructs as well as associations between them. It was assumed that surface acting is positively correlated with burnout while deep acting is negatively correlated. Also it was assumed that association between emotional labor and burnout is moderated by emotioal intelligence. The paper presents results of a study conducted on the sample of 103 teachers. The research revealed positive association between forms of emotional labor and burnout. The emotional intelligence was negatively associated with burnout. The moderating role of emotional intelligence on association between emotional labor and burnout was not confirmed.