,,Cursed soldiers" have appeared in mass culture relatively recently. Their images can be found literally everywhere in public space. Different social groups form the memory carriers of them. One of them has become the hip-hop culture.The work deals with the problem of ,,patriotic ra"p specializing in telling Polish history and the possibility of using the texts of hip-hop songs in historical education at schools. The basic questions that guide these considerations relate to ,,patriotic rap": How do ,,cursed soldiers" appear in Polish hip-hop culture? Do patriotism and radical attitudes mix in the discourse of ,,patriotic rap"? Does the popularity of rap, which can be observed among young people and the richness of works about ,,cursed soldiers", allow to use it in historical education at schools? Are there any benefits and risks involved?Through the analysis of selected texts of hip-hop songs and materials belonging to popular culture, I present a slightly idealised image of ,,cursed soldiers" created by rappers. I point out that in the hip-hop community, patriotic values and nationalism are sometimes mixed together. By conducting my own trial lesson, I show that there is room in historical education at schools for exploiting the potential inherent in the hip-hop culture. By creating an exemplary alternative scenario for a remote lesson I indicate the flexibility of using hip-hop texts in the educational process. Analyzing the questionnaires, I prove that the students' reception of the proposed materials during the classes was positive and the classes were an interesting alternative to traditional lessons.Hip-hop culture is still rarely used in teaching, so the work contributes to further research on using its potential in school education, not only in historical education.
,,Żołnierze wyklęci” w kulturze masowej pojawili się stosunkowo niedawno. Ich wizerunki można spotkać dosłownie wszędzie w przestrzeni publicznej. Różnorodne środowiska tworzą nośniki pamięci o nich. Jednym z nich stała się kultura hip-hopowa. Praca dotyczy problemu ,,rapu patriotycznego” specjalizującego się w opowiadaniu o polskiej historii oraz o możliwości wykorzystania tekstów utworów hip-hopowych w szkolnej edukacji historycznej. Podstawowe pytania, jakie przyświecają podjętym rozważaniom, odnoszą się do ,,rapu patriotycznego": W jaki sposób w polskiej kulturze hip-hopowej ukazuje się ,,żołnierzy wyklętych”? Czy w dyskursie „rapu patriotycznego” mieszają się ze sobą patriotyzm i postawy radykalne? Czy popularność rapu, jaką można zaobserwować wśród młodzieży i bogactwo utworów o ,,żołnierzach niezłomnych”, pozwala wykorzystać je w szkolnej edukacji historycznej? Czy wynikają z tego jakieś korzyści i zagrożenia? Poprzez analizę wybranych tekstów utworów hip-hopowych i materiałów należących do kultury popularnej, przedstawiam wykreowany przez raperów, nieco wyidealizowany obraz ,,żołnierzy wyklętych”. Wskazuję, iż w środowisku hip-hopowym zdarza się mieszać ze sobą wartości patriotyczne i nacjonalizm. Przeprowadzając własną próbę lekcyjną pokazuję, iż w szkolnej edukacji historycznej jest miejsce na wykorzystanie potencjału tkwiącego w kulturze hip-hopowej. Tworząc przykładowy alternatywny scenariusz lekcji zdalnej wskazuję elastyczność wykorzystania tekstów hip-hopowych w procesie edukacyjnym. Analizując ankiety dowodzę, że odbiór uczniów na zaproponowane materiały na zajęciach był pozytywny, a zajęcia były ciekawą alternatywą dla tradycyjnej lekcji. Kultura hip-hopowa wciąż rzadko wykorzystywana jest w nauczaniu, dlatego praca jest przyczynkiem do dalszych badań nad wykorzystaniem jej potencjału w szkolnej edukacji, nie tylko historycznej.