Tytuł pozycji:
Relacje zachodzące pomiędzy terapeutą, dzieckiem i rodzicem w kontekście przebiegu terapii pedagogicznej
Celem mojej pracy magisterskiej jest przedstawienie relacji zachodzących pomiędzy terapeutą pedagogicznym, dzieckiem i rodzicem w kontekście przebiegu terapii pedagogicznej. Na podstawie przeprowadzonych przeze mnie badań, mogę stwierdzić, że kluczowe w budowaniu prawidłowych relacji jest okazywanie wzajemnego szacunku, zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, akceptacji oraz zaufanie względem podmiotów biorących udział w interakcji. Podjęta tematyka pracy jest istotna, ponieważ kooperacja tych podmiotów i prawidłowe nawiązywanie relacji między nimi, zwiększa efektywność prowadzonych oddziaływań terapeutycznych. Relacje w niniejszej pracy zostały opisane w teoretycznym ujęciu interdyscyplinarnym. Ponadto odbiorca znajdzie w niej odniesienie do uwarunkowań prawidłowego przebiegu terapii pedagogicznej oraz podstaw prawnych udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Chcąc dowiedzieć się, jaką rolę w systemie oświaty pełni terapeuta pedagogiczny, warto sięgnąć do rozdziału o kompetencjach i kwalifikacjach tego specjalisty. Powstała praca ma na celu przedstawienie istoty nawiązywania relacji w procesie terapii pedagogicznej.
The goal of my master's thesis is to present the relationships between a pedagogical therapist, a child and a parent during the process of pedagogical therapy. Based on my research, I can conclude that fundaments of building proper relationships are: showing mutual respect, ensuring a sense of security, acceptance and trust between all the entities participating in the interaction. The topics undertaken in the thesis are significant because the cooperation of these entities and the correct establishment of relations between them increases the effectiveness of therapeutic influence. In the thesis, the relationships have been described in an interdisciplinary theoretical approach. Furthermore, in the thesis can be found a reference to the conditions of the correct course of pedagogical therapy and the legal basis for providing psychological and pedagogical support. Importance of a pedagogical therapist’s role in the education system was discussed in the chapter about the competences and qualifications of this specialist. The aim of the thesis is to present the essence of establishing relationships in the process of pedagogical therapy.