The topic of the work concerns the cooperation of parents with a kindergarten implementing an alternative upbringing concept. The aim of this work was to recognize the expectations of parents and teachers regarding mutual cooperation in a kindergarten implementing an alternative upbringing concept. Our own research was carried out from January until the outbreak of Covid coronavirus - 19 2020 in Katowice. The research covered the Non-Public Kindergarten "Węgielek". Among the respondents were both parents of preschoolers belonging to the institution and teachers working there. The first part of the following work deals with the theoretical basis for the cooperation between parents and a kindergarten implementing an alternative upbringing concept. The second part of this paper is related to the methodological basis of own research. The following chapters present the subject and purpose of the research, research problems, variables and their indicators, research methods, techniques and tools, as well as detailed characteristics of the research area. In this work, a diagnostic survey and in-depth individual interviews were used as the main method, which made it possible to implement the course of cooperation between parents and teachers implementing an alternative upbringing concept. One of the research techniques used for the purposes of own research was a survey, which was conducted among all parents whose child or children are enrolled in the examined institution. The survey enabled me to gather information on the ways of communication, organization of formal cooperation, frequency of contacts, methods and forms of cooperation, reasons for contact, communication problems, expectations and needs, and preferred topics to be discussed during parent-teacher meetings. Another technique used in my work was an interview with the educators of all 4 groups located on the premises of the examined institution. The individual interviews allowed me to broaden the information obtained from parents, to verify it, as well as to get to know the opinion on topics concerning mutual cooperation and ways of preparing teachers for meetings with parents. Apart from the indicated forms, unfortunately, due to the outbreak of the coronavirus Covid - 19 I didn't manage to carry out the planned analysis of documents. The following research tools were used: an interview questionnaire for teachers and a questionnaire for parents. In the third part, the actual course of cooperation between parents and kindergarten implementing alternative education concepts was thoroughly analyzed, including: ways of communication, organization of formal cooperation, frequency of contacts, methods, forms and rules of cooperation, reasons for contact, communication problems, expectations and needs, preferred topics discussed during meetings between parents and teachers and ways of preparing teachers for meetings with parents. The conducted research gave me an opportunity to gather opinions of the surveyed entities towards each other, to establish mutual expectations, and to recognize the actual level of cooperation between parents and the kindergarten implementing an alternative concept of preschool education. All the work ends with proposals aimed primarily at teachers, because they should have the appropriate competences and experience, and it is largely up to them to make contacts with parents, pedagogical suggestions, bibliography and annexes.
Temat pracy dotyczy współpracy rodziców z przedszkolem realizującym alternatywną koncepcje wychowania. Celem niniejszej pracy było rozpoznanie oczekiwań rodziców oraz nauczycieli względem wzajemnej współpracy w przedszkolu realizującym alternatywną koncepcję wychowania. Badania własne prowadzone były od stycznia do wybuchu epidemii koronawirusa Covid – 19 2020 roku w Katowicach. Badaniami objęto Przedszkole Niepubliczne „Węgielek”. Wśród badanych znajdowali się zarówno rodzice przedszkolaków należących do placówki, jak i nauczyciele tam pracujący. Pierwsza część poniższej pracy dotyczy teoretycznych podstaw współpracy rodziców z przedszkolem realizującym alternatywną koncepcję wychowania. W pierwszym rozdziale omówiono szczegółowo terminy dotyczące współpracy rodziny i przedszkola w świetle literatury przedmiotu. Kolejno rozdział drugi przedstawia współpracę rodziców z przedszkolem w polskim systemie oświaty. Całość tej części pracy domyka rozdział dotyczący alternatywnych koncepcji wychowania przedszkolnego. Część druga niniejszej pracy jest związana z metodologiczną podstawą badań własnych. W poszczególnych rozdziałach zostały przedstawione kolejno: przedmiot i cel badań, problemy badawcze, zmienne i ich wskaźniki, metody, techniki i narzędzia badawcze, jak również została szczegółowo omówiona charakterystyka terenu badań. W niniejszej pracy wykorzystano, jako główną metodę sondaż diagnostyczny oraz pogłębione wywiady indywidualne, co umożliwiło urzeczywistnić przebieg współpracy rodziców z nauczycielami realizującymi alternatywną koncepcję wychowania. Jedną z technik badawczych, wykorzystanych na potrzeby badań własnych była ankieta, została ona przeprowadzona wśród wszystkich rodziców, których dziecko lub dzieci są zapisani do badanej placówki. Ankieta umożliwiła mi zgromadzenie informacji na temat sposobów komunikacji, organizacji formalnej współpracy, częstotliwości kontaktów, metod oraz form współpracy, powodów kontaktu, problemów komunikacyjnych, oczekiwań i potrzeb oraz preferowanych tematów poruszanych podczas spotkań rodziców i nauczycieli. Kolejną techniką wykorzystaną w mojej pracy, był wywiad przeprowadzony z wychowawczyniami wszystkich 4 grup znajdujących się na terenie badanej placówki. Wywiady indywidualne pozwoliły mi poszerzyć informację uzyskane od rodziców, zweryfikować je, jak również poznać opinię na tematy dotyczące wzajemnej współpracy oraz sposoby przygotowywania się nauczycieli do spotkań z rodzicami. Poza wskazanymi formami niestety ze względu na wybuch epidemii koronawirusa Covid – 19 nie udało mi się przeprowadzić zaplanowanej analizy dokumentów. W pracy użyto następujących narzędzi badawczych: kwestionariusz wywiadu dla nauczycieli oraz kwestionariusz ankiety dla rodziców. W części trzeciej poddano wnikliwej analizie rzeczywisty przebieg współpracy rodziców z przedszkolem realizującym alternatywne koncepcje wychowania, uwzględniając przy tym: sposoby komunikacji, organizację formalnej współpracy, częstotliwość kontaktów, metody, formy i zasady współpracy, powody kontaktu, problemy komunikacyjne, oczekiwania i potrzeby, preferowane tematy poruszane podczas spotkań rodziców i nauczycieli oraz sposoby przygotowywania się nauczycieli do spotkań z rodzicami. Przeprowadzone badań dały mi możliwość zebranie opinii badanych podmiotów względem siebie, ustalenie wzajemnych oczekiwań, oraz rozpoznanie faktycznego poziomu współpracy rodziców z przedszkolem realizującym alternatywną koncepcję wychowania przedszkolnego. Całość pracy kończą wnioski skierowane są przede wszystkim do nauczycieli, ponieważ to oni powinni posiadać odpowiednie kompetencje i doświadczenie, jak również to od nich w dużej mierze zależy, jak będą wyglądały kontakty z rodzicami, sugestie pedagogiczne, bibliografia oraz aneksy.