Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Terayama Shūji i jego twórczość – analiza wybranych filmów pełnometrażowych

Tytuł:
Terayama Shūji i jego twórczość – analiza wybranych filmów pełnometrażowych
Terayama Shūji and his works – the analysis of selected feature films
Autorzy:
Wszołek, Gabriela
Słowa kluczowe:
Japanese cinema, Terayama Shūji, indie film
kino japońskie, Terayama Shūji, kino niezależne
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Terayama Shūji (1935-1983) – reżyser, poeta, eseista, twórca kontrowersyjnych spektakli teatralnych i słuchowisk radiowych – to jedna z najbarwniejszych postaci japońskiego świata filmowego. Celem niniejszej pracy jest przybliżenie sylwetki twórcy oraz analiza jego trzech filmów pełnometrażowych – „Sho o suteyō, machi ni deyō”, „Den-en ni shisu” oraz „Saraba hakobune” – pod kątem występujących w nich odniesień do tekstów kultury zachodniej. Analizie poddany został również sposób użycia przez japońskiego twórcę kolorów oraz ich znaczenie w wyżej wymienionych filmach. W rozdziale pierwszym przedstawiona została biografia twórcy, drugi natomiast – analizie wymienionych filmów pełnometrażowych pod kontem występujących w nich odniesień do kultury zachodniej. W rozdziale trzecim autorka pracy przedstawia sposób odczytu trzech plam barwnych w wybranych przez siebie filmach Terayamy. Omówione zostały w nim sceny, w których kolory zostały użyte w sposób sugestywny.

Terayama Shūji (1935-1983) – a film director, poet, essayist, author of the controversial theatrical performances and radio plays – is one of the most vibrant figures in Japanese cinema. The aim of this paper is to present the director’s figure and analyse his three feature films - “Sho o suteyō, machi ni deyō”, “Den-en ni shisu” and “Saraba hakobune” – in terms of references to Wester cultural texts that can be found in them. The films are also analysed with regard to the director’s use of colour and its meaning. Terayama’s biography is presented in chapter one, while in chapter two the films are analysed in connection with other cultural texts. In chapter three the author of this paper presents her way of colour interpretation in the selected feature films. Some scenes, where colours were used in a suggestive way, are also discussed in this chapter.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies