Tytuł pozycji:
The ideal of a citizen on the example of education at the Knights School of Stanisław August Poniatowski. Inspirations for modern civic education.
- Tytuł:
-
The ideal of a citizen on the example of education at the Knights School of Stanisław August Poniatowski. Inspirations for modern civic education.
Ideał obywatela na przykładzie edukacji w Szkole Rycerskiej Stanisława Augusta Poniatowskiego. Inspiracje dla nowoczesnej edukacji obywatelskiej
- Autorzy:
-
Musielak, Paweł
- Słowa kluczowe:
-
Szkoła Rycerska, edukacja obywatelska, Julian Ursyn Niemcewicz, Korpus Kadetów, ideał obywatela, inspiracja dla współczesności, wzór obywatela
Kight's School, civic education, Julian Ursyn Niemcewicz, Cadet Corps, ideal of the modern citizen, inspirations for the modern, citizen model
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca porusza zagadnienie edukacji obywatelskiej mającej przygotować młodego człowieka do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie demokratycznym. Pokazuje inspiracje, jakich można współcześnie poszukiwać np. w okresie Oświecenia - w czasach funkcjonowania Szkoły Rycerskiej założonej przez Stanisława Augusta Poniatowskiego. Pierwszy rozdział porusza zagadnienia dotyczące ideału współczesnego obywatela w państwie demokratycznym. Rozdział drugi przedstawia rozwój myślenia o edukacji obywatelskiej w dawnych wiekach na przykładzie starań o założenie Szkoły Rycerskiej w Rzeczpospolitej. Rozdział trzeci stanowi analizę najważniejszych idei programowych, jakie realizowane były w nauczaniu Szkoły Rycerskiej. Poruszane są w nim także kwestie programu nauczania, kadry pedagogicznej oraz dnia codziennego wychowanków Korpusu Kadetów. Rozdział czwarty stanowi próbę spojrzenia jak ideały i umiejętności wpajane w Szkole Rycerskiej były wykorzystywane w życiu codziennym przez kadetów po zakończeniu nauki. Opiera się on na analizie życiorysu Juliana Ursyna Niemcewicza. Rozdział piąty stanowi przedstawienie najważniejszych idei realizowanych we współczesnej edukacji obywatelskiej.
The work raises the issue of civic education to prepare young people to function in contemporary democratic society. It shows inspirations that can be sought today, e.g. during the Enlightenment - during the Knights' School founded by Stanisław August Poniatowski. The first chapter deals with issues related to the ideal of a modern citizen in a democratic state. The second chapter presents the development of thinking about civic education in the past centuries on the example of efforts to establish a Knight School in Rzeczpospolita. The third chapter is an analysis of the most important program ideas that were implemented in the teaching of the Knight's School. It also addresses the issues of the curriculum, teaching staff and everyday life of the students of the Cadet Corps. The fourth chapter is an attempt to look at how the ideals and skills instilled in the Knight's School were used in everyday life by cadets after graduation. It is based on the analysis of the biography of Julian Ursyn Niemcewicz. The fifth chapter is a presentation of the most important ideas implemented in contemporary civic education.