Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Educational competences of young parents in view of new technologies as a socialisation factor

Tytuł:
Educational competences of young parents in view of new technologies as a socialisation factor
Kompetencje wychowawcze młodych rodziców w perspektywie nowych technologii jako czynnika socjalizacyjnego
Autorzy:
Olszówka, Joanna
Słowa kluczowe:
educational competences, young parents, new technologies, digitisation, upbringing, socialisation
kompetencje wychowawcze, młodzi rodzice, cyfryzacja, nowe technologie, wychowanie, socjalizacja
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The analysis included educational competences of young parents in view of new technologies as a socialisation factor. The data shows that young parents most often use a democratic and loving liberal style when raising their children. Both styles are the basis for the correct growth of the children. The results displayed that the youngest users learn about new technologies and them various functions on their own, but parents try to supervise what exactly children use and how much time they spend on it. The most popular are applications, educational games and the You Tube page. For parents, new technologies have a caring, pedagogical and educational function. Because of them they can afford to rest and relax. At the same time they make sure that their children are safe on the Internet, they use special passwords to prevent potential dangers.

Badanie przeprowadzone w ramach niniejszej pracy miało na celu ustalenie kompetencji wychowawczych młodych rodziców w perspektywie nowych technologii jako czynnika socjalizacyjnego. Porównano zależności między poziomem kompetencji rodzicielskich a ogólnym poczuciem własnej skuteczności oraz satysfakcją i jakością życia. W tym celu posłużono się standaryzowanymi narzędziami (test kompetencji wychowawczych – Gordon, skala uogólnionego poczucia własnej skuteczności – Schwarzer, Jerusalem, Juczyński, skala jakości i satysfakcji życia – Cantril) oraz kwestionariuszem ankiety własnej, który dotyczył korzystania z nowych technologii przez dzieci w percepcji rodziców. Osobami badanymi byli rodzice, którzy nie ukończyli 40 roku życia. Dokonane analizy wskazują, że młodzi rodzice wychowując swoje dzieci najczęściej stosują styl demokratyczny i kochający liberalny. Oba style stanowią podstawę prawidłowego rozwoju dziecka. Wyniki badań wykazały, że nowe technologie są obecne w życiu rodziców oraz ich dzieci. Najmłodsi użytkownicy samodzielnie poznają ich różne funkcje, a dorośli próbują nadzorować, z czego dokładnie korzystają i ile czasu na to poświęcają. Dzieci najchętniej korzystają z aplikacji, gier edukacyjnych oraz strony You Tube. Dla rodziców nowe technologie spełniają funkcje: opiekuńcze, wychowawcze i edukacyjne. Dzięki nim, mogą pozwolić sobie na odpoczynek i relaks. Jednocześnie dbają o to, by ich dzieci były bezpieczne w Internecie, stosują specjalne hasła, by uniemożliwić potencjalne zagrożenie, jakie mogłoby je spotkać.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies