Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Language of Testimony: ‘Medallions’ by Zofia Nałkowska

Tytuł:
The Language of Testimony: ‘Medallions’ by Zofia Nałkowska
Język świadectwa: Medaliony Zofii Nałkowskiej
Autorzy:
Moskal, Magdalena
Słowa kluczowe:
Medaliony, Zofia Nałkowska, świadek, świadectwo, obóz koncentracyjny
'Medallions', Zofia Nałkowska, witness, testimony, concentration camp
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This piece of writing consists of two chapters. The first one is devoted to Zofia Nałkowska’s writing workshop. Nałkowska is a woman who survived six years in nazi-occupied Warsaw. What is more, Nałkowska was a member of a special committee for the investigation of Nazi crimes that took place in Poland. That fact seems to be related to the Medallions genesis. The author analyses carefully method that Nałkowska used in her book. Thanks to the forms of expression and simplicity she gave the shattering testimony of the Hitlerite Crimes. In the second chapter the author presents the witness category. She describes coincidence of Nałkowska’s characters with the real witnesses. She looks closely at Nałkowska’s creating process, the form of characters’ presentation and their competencies. She tries to examine if Nałkowska judges them. She also checks what the reasons of surviving in the concentration camp are. The author touches the issue of testimony and she interprets the case of a complete witness. To achieve that goal she uses Giorgio Agambena and Dori Lauba’s texts.

Niniejsza praca składa się z dwóch rozdziałów. W pierwszym z nich autorka bada warsztat pisarski Zofii Nałkowskiej, która sześć lat przetrwała w okupowanej przez hitlerowców Warszawie. Ponadto po wojnie brała udział w pracach Komisji Badania Zbrodni Niemieckich w Polsce. W tym fakcie zwykło się upatrywać genezę Medalionów. Metoda stylu Nałkowskiej, której autorka wnikliwie się przygląda, za pośrednictwem prostoty środków wyrazu dała wstrząsające świadectwo okrucieństw zbrodni hitlerowskich. W drugim rozdziale autorka opracowuje kategorię świadka. Omawia zbieżność bohaterów dzieła z faktycznymi świadkami. Przygląda się temu, jak Nałkowska ich kreuje, w jakiej formie ich przedstawia, jakie oddaje im kompetencje, czy ich ocenia. Bada powody chęci przetrwania w obozie koncentracyjnym, porusza temat sensu świadectw, a także interpretuje świadka całkowitego, posługując się klasycznymi tekstami Giorgio Agambena i Dori Lauba.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies