Tytuł pozycji:
Criminal response to economic violence
- Tytuł:
-
Criminal response to economic violence
Prawnokarna reakcja na przemoc ekonomiczną
- Autorzy:
-
Bilińska, Martyna
- Słowa kluczowe:
-
Przemoc ekonomiczna, przemoc domowa, przemoc w rodzinie, znęcanie się, niealimentacja, przestępstwa przeciwko mieniu, ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, Konwencja Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej z dnia 11 maja 2011 r., gminne programy przeciwdziałania przemocy w rodzinie, Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/29/UE z dnia 25 października 2012 r. ustanawiająca normy minimalne w zakresie praw, wsparcia i ochrony ofiar przestępstw oraz zastępująca decyzję ramową Rady 2001/220/WSiSW, Rumunia, Słowacja, Słowenia, przemoc ekonomiczna w orzecznictwie sądów powszechnych, projekt ustawy z dnia 8 lutego 2018 r. o zmianie ustawy Kodeks karny i niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 2299, Sejm VIII Kadencji), proces kryminalizacji, model kryminalizacji J. Kuleszy, typ przemocy ekonomicznej.
Economic violence, domestic violence, abuse, non-maintenance, crimes against property, Act on the prevention of domestic violence, Council of Europe Convention on preventing and combating violence against women and domestic violence of 11 May 2011, municipal prevention programs domestic violence, Directive 2012/29 / EU of the European Parliament and of the Council of 25 October 2012 establishing minimum standards on the rights, support and protection of victims of crime, and replacing Council Framework Decision 2001/220 / JHA, Romania, Slovakia, Slovenia, economic violence in the jurisprudence of polish common courts, a draft act of 8 February 2018 amending the Penal Code and some other acts (Sejm Print No. 2299, Sejm of the 8th Term), criminalisation process, criminalisation model of J. Kulesza, economic violence prohibited act.
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Przemoc ekonomiczna jest zjawiskiem nie w pełni zdiagnozowanym. Sprawca tego rodzaju przemocy używając manipulacji doprowadza przez różnorakie zachowania do stanu zagrożenia lub naruszenia dóbr materialnych ofiary. Praca zawiera podsumowanie zagadnień dotyczących przemocy domowej, jej uregulowania w polskim systemie oraz przede wszystkim krótkie omówienie samej przemocy ekonomicznej, niezbędne dla zrozumienia istoty zagadnienia. Analiza uregulowań Konwencji Rady Europy o zapobieganiu i zwalczaniu przemocy wobec kobiet i przemocy domowej sporządzonej w Stambule dnia 11 maja 2011 r. oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/29/UE z dnia 25 października 2012 r. ustanawiającej normy minimalne w zakresie praw, wsparcia i ochrony ofiar przestępstw, ustawodawstwa Rumunii, Słowacji i Słowenii w zakresie przemocy w rodzinie, przepisów orzecznictwa polskich sądów i gminnych programów przeciwdziałania przemocy w rodzinie, prowadzi do wniosku, że pojęcie przemocy ekonomicznej jest widoczne w systemie prawnym. Autor opracowania dąży do odpowiedzi na pytanie, czy ofiary przemocy ekonomicznej są dostatecznie chronione na gruncie prawa karnego. W pracy dokonano pogłębionej analizy istniejących przepisów części szczególnej kodeksu karnego oraz przepisów prawa rodzinnego, które mogą być pomocne w walce z omawianym rodzajem przemocy w rodzinie. Meritum sprowadza się do przeprowadzenia testu potrzeby kryminalizacji przemocy ekonomicznej na gruncie prawa karnego, w oparciu o pięcioetapowy model kryminalizacji zaproponowaną przez J. Kuleszę. Ocenie została poddana również propozycja nowelizacji kodeksu karnego w zakresie wprowadzenia typu przemocy ekonomicznej.
Economic violence is a phenomenon that is not fully diagnosed. The perpetrator of this type of violence using manipulation leads through various behaviours to a state of danger or violation of the victim's material assets. The elaboration summarizes the issues related to domestic violence, its regulation in the Polish system and, above all, a brief discussion of economic violence itself, necessary to understand the essence of the issue. Analysis of the provisions of the Council of Europe Convention on preventing and combating violence against women and domestic violence done in Istanbul on May 11, 2011 and Directive 2012/29 / EU of the European Parliament and of the Council of October 25, 2012 establishing minimum standards on rights, support and protection of victims of crime, legislation of Romania, Slovakia and Slovenia in the field of domestic violence, case law of Polish courts and municipal programs to prevent domestic violence, leads to the conclusion that the concept of economic violence is visible in the legal system. The author of the study seeks to answer the question whether victims of economic violence are sufficiently protected under criminal law. The study presents an in-depth analysis of the existing provisions of the specific part of the Criminal Code and the provisions of family law, which may be helpful in combating the discussed type of domestic violence. The merits comes to conducting a test of the need to criminalise economic violence under criminal law, based on the five-stage model of criminalisation proposed by J. Kulesza. The proposal to amend the Criminal Code regarding the introduction of a crime of economic violence was also assessed.