Tytuł pozycji:
Modernity and tradition in Kadın erkekleşince by Hüseyin Rahmi Gürpınar and Tango by Sławomir Mrożek
- Tytuł:
-
Modernity and tradition in Kadın erkekleşince by Hüseyin Rahmi Gürpınar and Tango by Sławomir Mrożek
Nowoczesność i tradycja w sztukach Kadın erkekleşince Hüseyina Rahmiego Gürpınara i Tango Sławomira Mrożka
- Autorzy:
-
Komorowska, Janina
- Słowa kluczowe:
-
Nowoczesność, tradycja, Hüseyin Rahmi Gürpınar, Sławomir Mrożek, Kadın erkekleşince, Tango, społeczeństwo, równowaga, bunt, małżeństwo, relacje społeczne, konwenanse, absurd, komizm, rewolucja społeczna, prawa kobiet, postęp, Imperium Osmańskie, Republika Turcji, komunizm.
Modernity, tradition, Hüseyin Rahmi Gürpınar, Sławomir Mrożek, Kadın erkekleşince, Tango, society, woman rights, Republic of Turkey, Ottoman Empire, rebellion, absurd, communism.
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Thesis compares theatral plays titled ,,Kadın erkekleşince" written by Hüseyin Rahmi Gürpınar and ,,Tango" by Sławomir Mrożek according to historical and cultural background of Poland and Turkey. In the first chapter there are informations about history of polish theatre including origin of theatre of absurd, Możek's biography and summary of ,,Tango". Second chapter presents history of turkish theatre, Gürpınar's biography and summary of ,,Kadın erkekleşince". Third has comparative character. It collates tradition and modernity aspects in society and emphesises the common idea of both plays that maintaining balance between tradition and modernity is necesarry for wellbeing of society.
Praca skupia się na porównaniu sztuk ,,Kadın erkekleşince" Hüseyina Rahmiego Gürpınara i ,,Tango" Sławomira Mrożka na tle historyczno-kulturowym Polski i Turcji. Pierwszy rozdział pracy przedstawia historię teatru polskiego i podkreśla moment powstania gatunku absurdu. Przedstawia także biografię Mrożka i streszczenie ,,Tanga". Drugi rozdział rozpoczyna się od prezentacji historii teatru tureckiego, by później przejść do nakreślenia biografii Gürpınara i streszczenia jego sztuki. Trzeci rozdział ma charakter porównawczy. Zwraca szczególną uwagę na zestawienie kwestii tradycji i postępu w obu dziełach. Podkreśla, że utwory łączy postulat zachowania równowagi między tradycją i postępem w społeczeństwie.