Tytuł pozycji:
CHARACTERISTIC OF POLISH SUPPORTERS OF REAL MADRID AND ITS INTEREST IN THE SPANISH CULTURE
The purpose of this thesis is to showcase the phenomenon of cheering, and in particular - a foreign team. The paper consists of three chapters. The first one examines globalisation in terms of anthropological and sociological definitions. Moreover, the supporters were portrayed as a neo-tribe. The second chapter was entirely devoted to the team of Real Madrid. Basing on various literary works and online sources, this Spanish club’s history was thoroughly depicted starting from its origin in 1902, through the times of general Franco and ending on nowadays. Further parts of the thesis cover the supporters movement, focusing on the division of fans. Furthermore, the work examines the phenomenon of Real Madrid as well as the genesis of its enormous popularity. The third chapter aims to investigate public opinion. In order to do so, an online questionnaire was conducted. The enquiry contained 27 questions about the subject of Real Madrid and Spanish culture as well. The examination has shown that the love and fondness towards a certain football team does not necessarily convey to the interest in country’s culture. The favourite team may connect people. However, such phenomenon takes place mainly in the social media, or media in general.
Celem pracy jest ukazanie fenomenu kibicowania,w szczególności zagranicznej drużynie. Praca składa się z trzech rozdziałów. W rozdziale pierwszym omówiono pojęcie globalizacji w oparciu o definicje antropologów oraz socjologów. Ukazano także kibiców jako neoplemienie.Drugi rozdział został w całości poświęcony Realowi Madryt. Na podstawie rozmaitej literatury oraz źródeł internetowych przedstawiono historię powstania klubu od roku 1902, przez czasy generała Franco aż po dzisiejsze dni. W dalszej części pracy scharakteryzowano ruch kibicowski z wyszczególnieniem na podziały kibiców. Następnie ukazano fenomen Realu Madryt, oraz genezę ogromnej popularności tego klubu. Trzeci rozdział poświęcono przeprowadzonemu badaniu opinii publicznej. Zostało przeprowadzone za pomocą kwestionariusza on line. Kwestionariusz zawierał 27 pytań związanych z tematyką klubu Realu Madryt oraz kulturą hiszpańską.Badanie pokazało, że miłość do wybranej drużyny nie przekłada się w istotnym stopniu na zainteresowanie kulturą danego kraju. Ulubiona drużyna łączy ludzi, choć ma to miejsce głównie na portalach społecznościowych oraz za pośrednictwem innych mediów.