Tytuł pozycji:
Świetlice i kluby środowiskowe we Wrocławiu : oferta i formy współpracy instytucjonalnej : projekt badania
- Tytuł:
-
Świetlice i kluby środowiskowe we Wrocławiu : oferta i formy współpracy instytucjonalnej : projekt badania
- Autorzy:
-
Wiśniewska-Paź, Barbara
- Data publikacji:
-
2011
- Wydawca:
-
Instytut Socjologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
- Język:
-
polski
- Prawa:
-
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/pl/legalcode
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa - Użycie niekomercyjne - Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowa
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Instytucja świetlicy środowiskowej nie jest zjawiskiem nowym. Problem patologii, marginalizacji i automarginalizacji nieletnich nie jest bowiem domeną współczesności. Jego różnorakie przejawy były, s ą i (niestety) będą obserwowane także w przyszłości. W wymiarze temporalnym różne są jedynie jego wymiary zarówno ilościowe, jak i jakościowe, stopień nasycenia w obrębie określonych obszarów w relacji wieś - miasto - duża aglomeracja miejska, czy dzielnic w obrębie aglomeracji miejskiej. Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie projektu realizowanych przez Zakład Socjologii Edukacji Instytutu Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego badań dotyczących funkcjonowania świetlic i klubów środowiskowych działających na terenie miasta Wrocław. Podstawowym celem tego projektu jest - oprócz zbadania przyczyn tendencji spadkowych/ wzrostowych dotyczących ilości tego rodzaju instytucji - przede wszystkim stworzenie mapy świetlic i klubów środowiskowych funkcjonujących w różnych rejonach miasta. Ważnym aspektem naszych badań jest również przyjrzenie się ofercie tych świetlic, ich organizacji, a także kadrze i uczęszczającym do nich wychowankom z uwzględnieniem problemów z jakimi się borykają. Artykuł przedstawia również ogólne cele oraz wymogi funkcjonowania świetlic i klubów (m.in. kadrowe, lokalowe, wyposażenia, czasu pracy, liczby podopiecznych etc.).
The purpose of this article is to present a research project on the functioning of community centres and clubs located in Wrocław conducted by the Education Sociology Section in the Institute of Sociology (University of Wrocław). The author discusses four aspects of activity community centres and clubs undertake that is their organization (activity duration, working time, financing, cooperation with other institutions/organizations, etc.), personnel resources (qualifications, job seniority, engagement), types of offer (educational, remedial, guardianship, preventive), and wards' matters (statistical data, problems they encounter, their possibilities and limitations, centre's support and assistance). The author also describes