Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Rozumienie zdrowia przez osobę z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym

Tytuł:
Rozumienie zdrowia przez osobę z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
Understanding health by person with moderate intellectual dissability
Autorzy:
Lenik, Karolina
Słowa kluczowe:
health, understanding of health, intellectual disability
zdrowie, rozumienie zdrowia, niepełnosprawność intelektualna
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Wstęp: Niepełnosprawność intelektualna to złożone zagadnienie, o wielu różnych definicjach, przyczynach i objawach. Wpływa ona na większość sfer życia, w tym na rozumienie zdrowia i dbanie o jego stan. Zdrowie również jest pojmowane na wiele różnych sposobów. Jego stan w większości zależy od stylu życia, w skład którego wchodzą zachowania zdrowotne. Z literatury wynika, iż istnieją znaczne różnice w definiowaniu i rozumieniu zdrowia między osobami z niepełnosprawnością intelektualną a osobami bez niepełnosprawności. Różnice pojawiają się także w sposobie realizacji i rodzaju podejmowanych działań prozdrowotnych. Cel pracy: Poznanie sposobu rozumienia zdrowia przez osobę dorosłą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym. Materiał i metoda: W pracy wykorzystano metodę indywidualnego przypadku. Zastosowano następujące techniki badawcze: wywiad, analiza dokumentacji medycznej, obserwacja, pomiar. Wykorzystywanymi narzędziami były: autorski kwestionariusz wywiadu, arkusz Listy Kryteriów Zdrowia (LKZ), dokumentacja medyczna badanego, ciśnieniomierz, termometr, stoper.Wyniki: Badany zdefiniował zdrowie jako „czucie się dobrze” oraz połączył je z dobrymi relacjami społecznymi, odpowiednią wagą ciała oraz sprawnością wszystkich jego elementów. Wystąpiły sprzeczności w odpowiedziach dotyczących definicji zdrowia oraz kryteriów zdrowotnych. Badany nie miał dobrego rozeznania w tym jaki wpływ na zdrowie mają różne zachowania. Z wyjątkiem „chodzenia na spacery”, nie wymienił działań, które wykonuje, aby wzmocnić swoje zdrowie.Wnioski: Odpowiedzi badanego w większości odpowiadały definicji zdrowia rozumianego jako właściwość. Badany miał problemy z jednoznacznym określeniem z czym dla niego łączy się zdrowie. Najważniejsze okazały się cechy i aktualne właściwości ciała oraz dobre stosunki z innymi ludźmi. Pielęgniarka środowiskowa mogłaby poprzez edukowanie pełnić istotną rolę w uzupełnianiu deficytów wiedzy na temat zdrowia i zachowań zdrowotnych osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Introduction: Intellectual disability is very complex issue with many different definitions, causes and symptoms. It affects most of the parts of life, including understanding of health and health maintenance. Health can be also comprehended in many ways. Condition of health mostly depends on lifestyle, which contains health behaviours. Literature suggests that there are substantial differences in defining and understanding health between people with intellectual disability and people without this disorder. Differences occur also in understanding of health maintenance and in realisation of health behaviours. Aim: Recognition how person with moderate intellectual disability understand health. Materials and methods: An individual case method is used in the paper. Following research techniques were used: interview, analysis of medical documentation, observation, and measurements. Research tools that were used are: author's interview questionnaire, LKZ, medical documentation, pressure gauge, thermometer, and stopwatch.Results: Respondent defined health as „feeling good” and connected health with good social relations, right body weight and efficiency of all parts of body. Answers about definition of health and health criteria contained some contradictions. Respondent do not have good understanding how different behaviours affects health. He cannot enumerate any activities he makes for health improvement except “going for a walk”Conclusion: Most of answers correspond to the definition of health as attribute. Respondent had problems with clear determination of what he connects with health. Features and current body attributes along with social functioning were the most important for him. Nurse can take part in making up for knowledge deficit about health and health behaviours of people with intellectual disability.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies