Tytuł pozycji:
Biskupin and myths of the beginning : a story of the Polish Archaeology as starting point for a reflection on collective memory
W latach 30-tych Walenty Szwajcer, biskupiński nauczyciel, którego postać obrosnąć miała
niedługo potem w liczne legendy i anegdoty, wespół z przybyłym z Poznania profesorem
Józefem Kostrzewskim odsłonili przed mieszkańcami okolicznych wsi pierwsze warstwy
archeologicznego palimpsestu. „Prasłowiański” (wedle ówczesnej orientacji w badaniach
nad pradziejami ziem polskich) gród kultury łużyckiej sprzed ponad 2,5 tysięcy lat stał się
miejscem obfitującym w nowe, atrakcyjne znaki identyfikacji regionalnej: zasobem treści,
których wymowę wzmacniał sukces osiągnięty w środowisku naukowym oraz, rzecz jasna
na miarę ówczesnych możliwości, medialnym. Ślad czasu minionego uwikłany został tym
samym w proces "ekshumowania" przeszłości, bo znajduje odbicie w relacjach
mieszkańców tej części Pałuk, nie tylko dotyczących historii odkrycia, ale także ich własnej
- małoojczyźnianej. Referat niniejszy stanowi refleksję na temat dróg konstruowania
narracji o lokalnej przeszłości na podstawie rozmów z mieszkańcami Gąsawy na Pałukach
(woj. kujawsko-pomorskie), a także w odniesieniu do drugiego miejsca na mapie Polski,
które stanowi przykład kształtowania tożsamości lokalnej w oparciu wiedzę „wytwarzaną”
przez archeologów - Masłomęcz (woj. lubelskie). Materialne dziedzictwo kulturowe,
szczególnie zaś pochodzące z epok pradziejowych, w określonych warunkach stać się
może pokarmem dla społecznego imaginarium. Przekładają się na to wówczas nie tylko
wszelkie wyobrażenia na temat przeszłości, ale i formy jej upamiętniania - np. aktywność
polegająca na wykorzystywaniu narracji archeologicznej w procesie cementowania więzi
grupowych bądź legitymizacji "przedłużonej" pamięci wspólnot lokalnych. Całe spektrum
kształtowanych w ten sposób zjawisk odnieść można do definicji "tradycji wynalezionej",
która stanowi pokłosie dokonywanego przez nas - rzeczonych "odbiorców" narracji o
przeszłości - wyboru między możliwymi dostępnymi pakietami treści i znaczeń. W efekcie
tworzona jest - o czym pisze Eric Hobsbawm - starożytna przeszłość sięgająca o wiele
dalej niż rzeczywista ciągłość (Hobsbawm 1983: 15). Artykuł ukazuje spojrzenie na rolę
materialnego dziedzictwa kulturowego w kreowaniu lokalnej pamięci o przeszłości.