Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Landscape depictions of rural Poland in post 2015 feature films

Tytuł:
Landscape depictions of rural Poland in post 2015 feature films
Formy krajobrazowania Polski lokalnej w filmach fabularnych po 2015 roku
Autorzy:
Najbor, Joanna
Słowa kluczowe:
Krajobraz filmowy, kino polskie, wieś, pamięć, topografie, pejzaż wiejski, kino narodowe, przestrzeń filmowa, krajobraz kulturowy, ekologia
Film landscape, Polish cinema, countryside, memory, topographies, rural landscape, national cinema, film space, ecology, cultural landscape
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tematem pracy są sposoby prezentowania krajobrazu wsi w polskich filmach fabularnych powstałych po 2015 roku. W pierwszym rozdziale autorka przytacza najważniejsze koncepcje teoretyczne dotyczące krajobrazu i jego percepcji, w szczególności skupiając się na tezach W. J. T. Mitchella. Z jego rozważań zapożycza termin krajobrazowania, czyli pojmowania krajobrazu jako medium pośredniczącego w poznawaniu świata. Drugi rozdział jest próbą ukazania ewolucji polskiej wsi z perspektywy interdyscyplinarnej. Autorka zastanawia się nad specyfiką i odmianami polskiej wiejskości, śledząc transformację motywu na przestrzeni lat. Przytacza również przykłady z innych dziedzin (literatura, fotografia, sztuki wizualne), w których wieś zajmuje centralną pozycję. Trzeci i ostatni rozdział to analiza wybranych dzieł filmowych, które powstały w Polsce po 2015 roku. Interpretowane filmy autorka podzieliła według określonych kategorii: wieś jako sfera sacrum, resentyment, obyczajowość, nośnik pamięci. Przeprowadzona analiza pozwoliła na wyciągnięcie określonych wniosków na temat tego, w jaki sposób krajobrazowanie Polski lokalnej wpływa na sposób postrzegania wsi jako takiej.

The work is dedicated to the issue of the landscape of the Polish countryside and the ways of shaping it in films made after 2015. In the first chapter, the author provides theoretical background regarding landscape and its perception, focusing in particular on the work of W. J.T. Mitchell. The term landscape is borrowed from his considerations, i.e. understanding landscape as a medium that mediates getting to know the world. The second chapter is an examination of the evolution of the Polish countryside from an interdisciplinary perspective. The author reflects on the hallmarks and varieties of Polish ‘ruralness’, following the transformation of the motif over the years. The author also cites examples from other fields (literature, photography, visual arts) in which the countryside is central. The third and last chapter is an analysis of selected film works that were made in Poland after the year 2015. The author has divided the interpreted films according to specific categories: the countryside as a sphere of the sacred, ressentiment, customs, and a medium of memory. The conducted analysis made it possible to draw specific conclusions on how the landscape of local Poland influences the perception of the countryside as such.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies