Tytuł pozycji:
Autobiography as phantom. Maria Kuncewiczowa’s „Phantoms”
Przedmiotem niniejszej pracy jest tekst autobiograficzny Marii Kuncewiczowej pod tytułem „Fantomy”, złożony z fragmentów, które różnią się od siebie pod względem gatunkowym. W pracy zostały wyliczone elementy autobiograficzne oraz eseistyczne, które ilustrują problem przy przypisaniu genologicznym utworu Kuncewiczowej. Zostaje także poruszony temat tytułowego fantomu, podjęta zostaje próba określenia czym jest i jakie ma znaczenie. Innym rozpatrywanym zagadnieniem jest też rozróżnienie pomiędzy „mieszkaniami-namiotami” i „domami-kotwicami”. Celem pracy jest przedstawienie utworu jako hybrydy gatunkowej, próba zdefiniowania tytułowego fantomu oraz przedstawienia roli mieszkań/domu w życiu i twórczości Kuncewiczowej. Punktem odniesienia do rozumienia autobiograficzności są założenia dotyczące trójkąta autobiograficznego. W celu zobrazowania charakterystyki miejsc autobiograficznych zostają wykorzystane teoretyczne stanowiska Alicji Szałagan oraz Małgorzaty Czermińskiej.
The subject of present work is book "Fantomy/Phantoms" written by Maria Kuncewiczowa. Publication was defined as composed of fragments that are hard to describe in terms of one literary genre. The work presents autobiographical and essayistic elements, which prove the problem with genological assignment of Kuncewiczowa’s book. The subject of this work is also phantom from title and the attempt to define what it is and what meaning. Another problem is the distinction between "apartment-tents" and "houses-anchors”. The first aim of the work is present Phantoms as a hybrid genre, and a second aim is an attempt to define the tittle and presentation apartment/houses in Kuncewiczowa’s life. The point of reference for the understanding autobiography are assumptions about the autobiographical triangle. In order to illustrate autobiographical places described in Kuncewiczowa’s text, the conceptions of Alicja Szałagan and Małgorzata Czermińska are used.