Tytuł pozycji:
Sposoby prezentacji niepełnosprawności w programach śniadaniowych
- Tytuł:
-
Sposoby prezentacji niepełnosprawności w programach śniadaniowych
Ways of presenting disability in breakfast programs
- Autorzy:
-
Gwiazda, Angelika
- Słowa kluczowe:
-
Disability, breakfast programs, Dzień dobry TVN, Pytanie na śniadanie, TVN, TVP, television
Niepełnosprawność, programy śniadaniowe, Dzień dobry TVN, Pytanie na śniadanie, TVN, TVP, telewizja
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of the thesis is to distinguish and present the ways of presenting disabled people in breakfast programs. The analysis covers the two most popular Polish breakfast programs of competing TVN and TVP stations such as "Dzień dobry TVN" and "Pytanie na śniadanie". Both programs by consciously creating content concerning disability influence the formation of opinions and views by recipients. In conversations and film materials, tools and mechanisms are used that adequately influence the message. The comparison of both programs and the identification of differences and similarities in the presentation of disability was possible through research carried out using the content analysis method. The main factor of the analysis was to determine the context in which the disabled person is presented - the victim or the hero. The thesis is supplemented by the theoretical part that illustrates the historical and social outline of the concept of disability and describes the creation of television and breakfast programs in Poland.
Praca dyplomowa ma na celu wyróżnienie i przedstawienie sposobów prezentowania osób niepełnosprawnych w programach śniadaniowych. Analiza dotyczy dwóch najpopularniejszych polskich programów śniadaniowych konkurencyjnych stacji TVN i TVP tj. „Dzień dobry TVN” oraz „Pytanie na śniadanie”. Oba programy poprzez świadome tworzenie treści m. in. dotyczących niepełnosprawności wpływają na kreowanie opinii i poglądów przez odbiorców. W rozmowach oraz materiałach filmowych zostają wykorzystane narzędzia i mechanizmy odpowiednio oddziaływujące na przekaz. Porównanie obu programów oraz wskazanie różnic i podobieństw w prezentowaniu niepełnosprawności było możliwe poprzez badania przeprowadzone metodą analizy treści. Głównym czynnikiem analizy było określenie, w jakim kontekście przedstawiona jest osoba niepełnosprawna – ofiary czy bohatera. Pracę uzupełnia część teoretyczna obrazująca zarys historyczny oraz społeczny pojęcia niepełnosprawności, a także opisująca powstanie telewizji i programów śniadaniowych w Polsce.