Tytuł pozycji:
Students participating in the Erasmus + program in the face of the global COVID-19 epidemiological crisis, based on the example of students of Polish universities in Italy.
Celem niniejszej pracy było zbadanie wpływu światowego kryzysu epidemiologicznego COVID-19 na poziom subiektywnego dobrostanu psychicznego odczuwanego przez studentów biorących udział w programie Erasmus+ oraz umożliwienie zrozumienia odczuć uczestników towarzyszących im podczas etapów mobilności. W tym celu przeprowadzone zostały fenomenologiczne badania jakościowe w formie wywiadów indywidualnych z uczestnikami projektu. W części teoretycznej pracy poruszone zostały tematy związane z edukacją międzykulturową w Europie, subiektywnym dobrostanem psychicznym człowieka, reagowaniem kryzysowym w UE oraz zarządzaniem programem Erasmus+. Z przedstawionych w pracy wyników badań możemy dowiedzieć się o realnym, negatywnym wpływie pandemii Covid-19 na odczuwany przez studentów dobrostan oraz występujące wraz z nim demotywujące odczucia i zaburzenia stabilności życiowej. Omówione zostały także formy wsparcia uczestników i sposoby informowania ich o podejmowanych decyzjach związanych z dalszą realizacją programu wraz z opiniami beneficjentów. W ostatniej części badań dokonana została analiza wpływu mobilności studenckiej, jako elementu edukacji międzykulturowej, na życie studentów, która zaznaczyła się znacznym, pozytywnym oddziaływaniem na młodych ludzi i rozwój ich umiejętności międzykulturowych.
The aim of this thesis was to investigate the impact of the global epidemiological crisis of COVID-19 on the level of subjective mental well-being felt by students participating in the Erasmus + program and to enable the understanding of the participants' feelings during the mobility stages. For this purpose, phenomenological qualitative research was carried out in the form of individual interviews with project participants. The theoretical part of the thesis covered topics related to intercultural education in Europe, subjective human psychological well-being, crisis response in the EU and the management of the Erasmus + program. From the research results presented in this work, we can learn about the real, negative impact of the Covid-19 pandemic on students' well-being and the demotivating feelings and disturbances in life stability that occur with it. The forms of support for participants and the methods of informing them about the decisions made in relation to the further implementation of the program were also discussed, along with the opinions of the beneficiaries. The last part of the research analyzes the impact of student mobility as an element of intercultural education on the lives of students, which has been marked by a significant, positive impact on young people and the development of their intercultural skills.