Tytuł pozycji:
Bulimia i anoreksja jako problem społeczny i wychowawczy
- Tytuł:
-
Bulimia i anoreksja jako problem społeczny i wychowawczy
Bulimia and anorexia as an educational and social problem
- Autorzy:
-
Szczygieł, Dominika
- Słowa kluczowe:
-
Anorexia, bulimia, eating disorders, canon of beauty, teacher's tasks, weight, perfection, ProAna, literature, art, culture, internet, school, education
Anoreksja, bulimia, zaburzenia odżywiania, kanon piękna, zadania nauczyciela, waga, perfekcja, ProAna, literatura, sztuka, kultura, Internet, szkoła, edukacja
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The subject of this thesis is anorexia and bulimia, understood as a social and educational problem. The main aim was to study the frequency of eating disorders among adolescents and to cite ways of how to respond to situations when we are dealing with anorexia or bulimia in students. I started the thesis from the characteristics of the canons of beauty in individual epochs so as to emphasize the changes that occur within the comprehension of the ideal. I then focused on the characteristics of anorexia and bulimia and their cultural and social ubiquity. As cultural text I chose Marta Motyl's book "KochAna - Trapped in anorexia and bulimia" and additionally three films: "To the bone", "Little Miss Perfect" and "Thinspiration". Further in the thesis, the results of research were analysed, covering ninety teachers from primary and secondary schools. The last element of research were lesson plans, containing the ways of how to raise difficult topics with students, on subjects that they do not want to talk about on a daily basis.
Tematyką pracy jest anoreksja i bulimia pojmowana jako problem społeczny i wychowawczy. Głównym celem było zbadanie częstotliwości występowania zaburzeń odżywiania wśród młodzieży oraz przytoczenie sposobów, jak reagować na sytuacje, kiedy mamy do czynienia z przypadkiem anoreksji lub bulimii u uczniów.Rozpoczęłam pracę od charakterystyki kanonów piękna w poszczególnych epokach aby podkreślić zmiany jakie zachodziły w obrębie pojmowania ideału. Następnie skupiłam się na charakterystyce anoreksji i bulimii oraz ich wszechobecności kulturowej i społecznej. Jako teksty kultury wybrałam książkę Marty Motyl „KochAna. W pułapce anoreksji i bulimii” oraz trzy filmy: „To the bone”, „Little Miss Perfect” oraz „Thinspiration”. W dalszej części pracy zostały przeanalizowane wyniki badań, których przedmiotem było dziewięćdziesięciu nauczycieli ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Ostatnim elementem były projekty lekcji oraz sposoby na poruszanie trudnych tematów z uczniami, o których nie chcą rozmawiać na co dzień.