Tytuł pozycji:
Wpływ wybranej pozycji ciała podczas nauki oraz czasu jej trwania na występowanie oraz intensywność dolegliwości bólowych odcinka lędźwiowo-krzyżowego kręgosłupa u osób planujących przystąpić do egzaminu maturalnego
CEL PRACY: Celem niniejszej pracy dyplomowej jest zbadanie, czy wybierana podczas nauki pozycja ciała oraz długość jej trwania przyczynia się do wystąpienia dolegliwości bólowych w odcinku lędźwiowo-krzyżowym kręgosłupa oraz jego intensywności u osób planujących przystąpienie do egzaminu maturalnegoMETODY: W celu zbadania problematyki pracy oraz uzyskania stosownych wyników przeprowadzony został autorski anonimowy kwestionariusz ankiety, który zawierał w sobie pytania odnośnie występowania, intensywności dolegliwości bólowych oraz innych aspektów, takich jak życie codzienne, czy aktywność fizyczna. Aby porównać wyniki autorskiej ankiety badani otrzymali także do uzupełnienia polską wersję kwestionariusza Rolland-Morris, badający nasilenie dolegliwości bólowych w odcinku lędźwiowo-krzyżowym kręgosłupa i jego wpływ na codzienne funkcjonowanieWYNIKI: Wyniki uzyskane w ninejszej pracy wskazują, że istnieje zależność pomiędzy czasem trwania nauki oraz pozycją wybieraną podczas nauki, a występowaniem i intensywnością dolegliwości bólowych w odcinku lędźwiowo-krzyżowym. Najbardziej predysponującą do pojawienia się dolegliwości bólowych jest pozycja siedząca oraz półleżąca aczkolwiek jednocześnie największa liczba osób wybiera właśnie te pozycje podczas nauki, jeżeli chodzi zaś o czas nauki, wyniki wskazują, że im krótszy czas oraz liczba dni przeznaczanych przez badanych na naukę, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia oraz mniejsza intensywność dolegliwości bólowych w odcinku lędźwiowo-krzyżowym kręgosłupa.PODSUMOWANIE: Wyniki przedstawione w pracy nierzadko nie są jednoznaczne. Należałoby więc kontynuować przeprowadzone badania na szerszą skalę oraz w odniesieniu do jeszcze większej ilości aspektów. Porównanie wyników autorskiej ankiety odnośnie intensywności bólu do kwestionariusza Rolland-Morris dało zbliżone wyniki, aczkolwiek powinien być on rozszerzony o jeszcze inne aspekty, aby porównanie to było bardziej precyzyjne w odniesieniu do badanej problematyki.
OBJECTIVE: The aim of this diploma thesis is to investigate whether the chosen body position and time this duration contribute to the occurrence of pain in the lumbosacral spine and its intensity.METHODS AND MATERIALS: In order to examine the issues of work and obtain relevant results, an anonymous questionnaire was created by author of work, which included questions about the occurrence, intensity of pain and other aspects, such as everyday life or physical activity. In order to compare the results of the proprietary questionnaire, the respondents also received a polish version of Rolland-Morris questionnaire to complete, examining the severity of pain in the lumbosacral spine and its impact on everyday functioning.RESULTS: The results obtained in this study indicate that there is a conection between the duration of study and the position chosen during learning, and the occurrence and intensity of pain in the lumbosacral spine. The most predisposing for the appearance of pain is the sitting and semirecumbent position, although at the same time the largest number of people choose these positions during learning, and when it comes to learning time, the results indicate that the shorter the time and number of days spent learning by the respondents, the lower the probability of occurrence and lower intensity of pain in the lumbosacral spine.SUMMARY: The results presented in the study are often ambiguous. Therefore, the conducted research should be continued on a larger scale and with regard to even more aspects. Comparing the results of the proprietary pain intensity survey to the Rolland-Morris questionnaire gave similar results, although it should be extended to include other aspects hat it would give more precise results in relation to the problems of this work.