Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

O osobach niewidomych w literaturze i na lekcjach języka polskiego

Tytuł:
O osobach niewidomych w literaturze i na lekcjach języka polskiego
The role of blind in literature and at Polish lessons
Autorzy:
Bieś, Natalia
Słowa kluczowe:
osoba niewidoma, niepełnosprawność wzrokowa, konspekty lekcji, zmysł wzroku, tematyka inności, wykluczenie
blind person, visual impairment, plans of lessons, sens of sight, otherness, exclusion
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The role of the blind in literature and at Polish lessons The aim of this thesis is to examine how the blind are presented in literature as well as to propose the possible methods of introducing this topic at Polish lessons. The theoretical part consists of two chapters in which the motive of a blind person in cultural texts is presented. Various types of texts are characterised there, from classical ones, such as Przypowieść o uzdrowieniu niewidomego, to more contemporary, associated with pop culture. The special attention is devoted to children’s and young adults’ literature and the way the topic of blind people is presented in this area of literature. In the third chapter the results of the survey are presented. The aim of the survey is to examine the knowledge of the students concerning the life of blind people and their functioning in society. Additionally, the research analyzes student’s perception of the texts that raise the topic of blindness. In the final part the plans of Polish lessons, created by myself, that concerns the topic of people with impaired eyesight are presented. The biography as well as the list of attachments are included as well.

O osobach niewidomych w literaturze i na lekcjach języka polskiegoNiniejsza praca dotyczy niepełnosprawności wzrokowej przedstawianej w literaturze oraz zawiera propozycje wprowadzenia tego tematu na lekcjach języka polskiego. Część teoretyczna składa się z dwóch rozdziałów, prezentujących motyw bohatera niewidomego w tekstach kultury. Scharakteryzowane zostały w nich różne teksty kultury, od klasycznych utworów, np. Przypowieść o uzdrowieniu niewidomego, po współczesne propozycje programów rozrywkowych, poruszających ten temat. Szczególna uwaga poświęcona została literaturze dla dzieci i młodzieży i sposobu w jaki prezentuje ona świat osób niewidomych. Trzeci rozdział przedstawia wyniki przeprowadzonej ankiety, która dotyczyła wiedzy uczniów na temat życia osób niewidomych i ich funkcjonowania w społeczeństwie. Ważny wątek badań dotyczył recepcji utworów, podejmujących zagadnienie niewidzenia.Ostatni rozdział stanowi autorskie projekty lekcji języka polskiego, przedstawiające tematykę niepełnosprawności wzrokowej. Wnioski z badań zawarte są w zakończeniu. Dołączone zostały także bibliografia i aneks z załącznikami.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies