Tytuł pozycji:
"Filmowe przedstawienia rdzennych mieszkańców Ameryki. Analiza porównawcza filmów: Poszukiwacze (1956), Tańczący z Wilkami (1990) i Znaki Dymne (1998)"
- Tytuł:
-
"Filmowe przedstawienia rdzennych mieszkańców Ameryki. Analiza porównawcza filmów: Poszukiwacze (1956), Tańczący z Wilkami (1990) i Znaki Dymne (1998)"
"Cinematic representations of Native Americans: A comparative study of The Searchers (1956), Dances with Wolves (1990) and Smoke Signals (1998)"
- Autorzy:
-
Lewtak, Klaudia
- Słowa kluczowe:
-
rdzenni Amerykanie, stereotyp, biały zbawca, western, Indianie, rasa, Poszukiwacze, Tańczący z Wilkami, Znaki Dymne
Native Americans, indigenous Americans, stereotype, white savior, western, Indians, race, The Searchers, Dances with Wolves, Smoke Signals
- Język:
-
angielski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In my bachelor thesis, I examine the gradual change of the depictions of Native Americans in films. I analyze how over decades the stereotypes about this particular ethnic group have been preserved. I also focus on the fact that Native cinema is still overshadowed by popular depictions of Indigenous Americans created from white people’s point of view.In the first chapter I outline a brief history of a highly popular movie genre – the western, which preserved the stereotypical portrayals of Indigenous Americans, till the 1950s.The second chapter revolves around John Ford’s movie The Searchers (1956) which is considered one of the greatest films of this kind. I analyze the harmful and racist attitude towards Native Americans that this movie represents.The third chapter is devoted to a revisionist western created by Kevin Costner in 1990 – Dances with Wolves. I examine both the positive aspects of this movie and some of the stereotypes that it did not manage to avoid.In the fourth chapter I present a Native film by Chris Eyre and Sherman Alexie, Smoke Signals (1998). I analyze the way in which this movie addressed previous stereotypical depictions of Native Americans and explain its cultural importance.In Conclusion I compare the popularity of the Native cinema with movies created by white people. I also analyze the events following the death of George Floyd as a hope for a change in the depiction of races in movies.
W mojej pracy licencjackiej badam stopniową zmianę w przedstawieniach rdzennych mieszkańców Ameryki w filmach. Analizuję w jaki sposób na przestrzeni dekad utrwalano stereotypy dotyczące tej grupy etnicznej. Koncentruję się także na fakcie, iż kino rdzenne wciąż pozostaje w cieniu popularnych przedstawień rdzennych Amerykanów, które zostały stworzone z punktu widzenia białych ludzi.W pierwszym rozdziale prezentuję historię niezwykle popularnego gatunku filmowego – westernu, który utrwalił stereotypowe przedstawiania rdzennych Amerykanów – do lat 50. XX wieku.Rozdział drugi koncentruje się wokół filmu Johna Forda „Poszukiwacze” (1956), uznawanego za jeden z najwybitniejszych w swoim gatunku. Analizuję krzywdzące i rasistowskie stanowisko wobec rdzennych Amerykanów, które pokazuje ten film.Rozdział trzeci poświęcony jest rewizjonistycznemu filmowi Kevina Costnera z roku 1990 – „Tańczący z Wilkami”. Przyglądam się pozytywnym aspektom tego filmu, jak również niektórym stereotypom, których nie zdołał on uniknąć.W czwartym rozdziale prezentuję film stworzony przez rdzennych Amerykanów - Chrisa Eyre’a i Shermana Alexie - „Znaki Dymne” (1998). Analizuję sposób, w jaki film ten odnosi się do wcześniejszych stereotypowych przedstawień tej grupy etnicznej i wyjaśniam jego znaczenie kulturowe.W zakończeniu porównuję popularność kina rdzennego z filmami stworzonymi przez białych Amerykanów. Analizuję również wydarzenia, które nastąpiły po śmierci Georga Floyda, a są nadzieją na zmianę sposobu przedstawiania różnych ras w filmach.