Tytuł pozycji:
Radźputowie - tradycja i etos. Na przykładzie opowiadania Premćanda Sati i filmu Sanjaya Leeli Bhansaliego Padmaavat
Celem niniejszej pracy jest ukazanie obrazu Radźputów, jaki wyłania się z opowiadania Premćanda Sati oraz filmu Sanjaya Leeli Bhansaliego Padmaavat. Są to dwa dzieła stworzone przez istotnych dla kultury indyjskiej współczesnych twórców. W pierwszym rozdziale pracy została opisana historia Radźputów, ich pochodzenie oraz zwyczaje obowiązujące radźpuckich mężczyzn i kobiety. Stanowi to swoiste wprowadzeniem do ich kultury. W drugim rozdziale przedstawiony został obraz Radźputów, ukazany w opowiadaniu Premćanda Sati. Opisane jest w nim także sati, rozumiane dwojako. Z jednej strony jako akt samospalenia, dokonany przez główną bohaterkę opowiadania oraz sati, rozumiane jako idea wiernej żony, której trzy etapy przeszła w swoim życiu. W rozdziale tym w szczególności poddano badaniom i ukazano ideę honoru, tak jak jest ona rozumiana w społeczności Radźputów oraz jak została przedstawiona w opowiadaniu Premćanda. W trzecim rozdziale został przedstawiony obraz Radźputów, wyłaniający się z filmu Sanjaya Leeli Bhansaliego Padmaavat. Głębszej analizie została poddana recepcja filmu i wydarzenia związane z jego premierą. Podjęto także próbę wyjaśnienia ich przyczyn na poziomie społeczno – politycznym. Badaniom została również poddana postać Padmavati, jej legenda i rola, jaką spełnia w indyjskiej historii i kulturze. W pracy próbowano także wskazać powody, które sprawiają iż indyjscy twórcy odwołują się w swoich dziełach do społeczności Radźputów.
The aim of this thesis is to present the image of Rajputs that appears in Premchand’s short story Sati and in Sanjay Leela Bhansali’s film Padmavaat. These are the two art works made by important for Indian culture modern creators. In the first chapter of the thesis, Rajputs' history as well as their origin is described, and also how Rajput men and women are characterised by their customs. In this chapter author aims to introduce the reader into Rajput’s culture. In the second chapter it is showed how the image of Rajputs is being depicted in Premchand’s short story Sati. In this chapter author examines also the act of sati (self-immolation) made by the main character and describes three stages of sati (virtuous wife) that are present in her life. Especially the idea of Rajput’s honour, depicted in Premchand’s short story, is showed in this chapter. In the third chapter it is presented how the image of Rajputs is being showed in Sanjay Leela Bhansali’s film Padmaavat. To scrutinize better the lack of success that film made, events connected with film premiere and their causes in socio-political field are also described in this chapter. There are also made studies about the character of Padmavati, her legend and role in Indian history and culture. The author of the thesis tries also to point the reasons of placing Rajputs by Indian creators in their art works.