Tytuł pozycji:
Neurobiologiczne korelaty treningu muzycznego i jego wpływ na proces percepcji słuchowej
Trening muzyczny jest złożonym procesem poznawczym, wymagającym zintegrowania wielu systemów, m.in. systemu motorycznego, słuchowego i somatosensorycznego. Wymaga on wyspecjalizowanej, w większości oburęcznej, koordynacji ruchowej oraz precyzyjnego monitorowania wytwarzanego dźwięku. Liczne badania z wykorzystaniem metod takich jak elektro- i magnetoencefalografia, rezonans magnetyczny czy funkcjonalny rezonans magnetyczny wskazują na strukturalne i funkcjonalne zmiany adaptacyjne w organizacji neuronalnej, zachodzące pod wpływem gry na instrumentach. Ćwiczenia te, stanowiąc intensywną pracę nad przetwarzaniem akustycznych struktur dźwiękowych oraz wykrywaniem różnic pomiędzy wytwarzanymi i słyszanymi tonami, doprowadzają również do zwiększenia wrażliwości tonalnej. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie podstawowych zmian adaptacyjnych zachodzących pod wpływem praktyki muzycznej (w szczególności w pierwszorzędowej korze somatosensorycznej, słuchowej oraz motorycznej). Omówione zostaną również różnice w organizacji neuronalnej oraz percepcji słuchowej (percepcji dźwięków i języka) między muzykami i nie-muzykami.
Musical training is a complex cognitive process that involves the integration of many systems, including motor, auditory and somatosensory systems. It requires specialized, mostly bimanual, motor coordination and precise monitoring of the sound production. Numerous studies using methods such as electro- and magnetoencephalography, magnetic resonance imaging or functional magnetic resonance imagining indicate structural and functional adaptive changes in the neural organization that occur as a result of playing instruments. These musical exercises can also be described as intensive work on the processing of acoustic sound structures and detecting the differences between the produced and heard tones, which lead to an increase in tonal sensitivity. This dissertation aims to present the basic adaptive changes under the influence of musical practice (in particular in the primary somatosensory, auditory and motor cortex). Differences in the neural organization and auditory perception (the perception of sounds and language) between musicians and non-musicians will also be discussed.