Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Синтаксическая синонимия в зеркале когнитивного подхода на материале пространственно-временных конструкций – глоттодидактический аспект

Tytuł:
Синтаксическая синонимия в зеркале когнитивного подхода на материале пространственно-временных конструкций – глоттодидактический аспект
Syntactic synonymy in cognitive terms based on the material of spatial and temporal constructions - glottodidactic aspect
Synonimia syntaktyczna w ujęciu kognitywnym na materiale konstrukcji przestrzenno-czasowych - aspekt glottodydaktyczny
Autorzy:
Wójcik, Magdalena
Słowa kluczowe:
синтаксическая синонимия, пространственно-временные конструкции, когнитивный подход, контекст, коммутационный тест, дистрибутивный анализ
synonimia syntaktyczna, konstrukcje przestrzenno-czasowe, podejście kognitywne, kontekst, test komutacyjny, analiza dystrybucyjna
syntactic synonymy, temporal and spatial constructions, cognitive approach, context, commutation test, distribution analysis
Język:
rosyjski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Настоящая работа посвящена рассмотрению вопроса синтаксической синонимии в современном русском языке. Так как эта проблема была уже частично затронута в нашей бакалаврской работе, настоящий анализ стал своеобразным продолжением проведённого раньше исследования. Источником эмпирического материала опять послужил Национальный Корпус Русского Языка (НКРЯ), а соответствующие контексты для анализа были отобраны с применением метода сплошной выборки. На этот раз был проведён когнитивный анализ вопроса, а исследованию подвергались исключительно пространственно-временные конструкции, которые рассматривались в контексте, что, в свою очередь, вызвало необходимость воспользоваться также коммутационным тестом и дистрибутивным методом анализа. Работа была нацелена на проверку достоверности проведённого раньше исследования, подтверждение предыдущих результатов, а также их существенное дополнение. Кроме того, её очередной задачей стала разработка метода обучения указанным синтаксическим конструкциям. Именно поэтому в ходе анализа указывался перевод обсуждаемых словосочетаний на польский язык.

Present Master’s thesis was devoted to the analysis of syntactic synonymy in modern Russian language. It was one of the problems that were brought up in our bachelor’s thesis. This is why the analysis carried out in the present work was a kind of continuation of previous research. The source of the empirical material was not changed and the necessary contexts were selected from the Russian National Corpus by using continuous sampling method. This time the cognitive analysis of the issue was carried out and only temporal and spatial constructions were studied. As they were considered in the context, during the research were also used such methods as a commutation test and distribution analysis. The present thesis was aimed at checking the credibility of the previous research and, if possible, at confirming its results and supplementing them significantly. Its next goal was to develop a method of teaching the indicated syntactic structures. This is why, during the research, the translation of the discussed collocations into Polish was also taken into account.

Niniejsza praca poświęcona jest analizie zagadnienia synonimii syntaktycznej we współczesnym języku rosyjskim. Ze względu na to, że była jednym z problemów poruszonych w naszej pracy licencjackiej, przeprowadzona w niniejszej pracy analiza była swego rodzaju kontynuacją wcześniejszych badań. Dlatego też źródło materiału empirycznego nie uległo zmianie i niezbędne konteksty zostały wyekscerpowane z Narodowego Korpusu Języka Rosyjskiego metodą ciągłego próbkowania. Przy czym tym razem były to wyłącznie konstrukcje czasowo-przestrzenne.Praca miała na celu sprawdzenie wiarygodności przeprowadzonej wcześniej analizy i, jeśli okaże się to możliwe, potwierdzenie jej wyników, a także ich znaczne uzupełnienie. Jej kolejnym zadaniem było opracowanie metody nauczania wskazanych konstrukcji syntaktycznych.Tym razem zagadnienie zostało poddane analizie kognitywnej. Jednak ze względu na to, że odpowiednie jednostki językowe podobnie jak wcześniej były rozpatrywane w kontekście, podczas badań wykorzystane zostały również takie metody jak: test komutacyjny oraz analiza dystrybucyjna. Poza tym w związku z aspektem glottodydaktycznym pracy w trakcie badań uwzględniany był również przekład omawianych połączeń wyrazowych na język polski.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies