Tytuł pozycji:
Selected factors influencing the health behavior of full-time students pursuing the Master of Science in Nursing.
Wstęp: Zachowania zdrowotne określane są jako wszystkie działania które człowiek podejmuje w celu utrwalania czy też podnoszenia potencjału zdrowia, niezależnie od skuteczności. Na te zachowania może wpływać szereg czynników, które mogą pozytywnie lub negatywnie wpływać na zdrowie. Cel: Celem pracy była ocena zachowań zdrowotnych oraz ocena wpływu wybranych czynników na zachowania zdrowotne studentów pielęgniarstwa studiów stacjonarnych drugiego stopnia.Materiał i metoda: W badaniach wykorzystana została metoda sondażu diagnostycznego. Narzędziem badawczym był kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji oraz Inwentarz Zachowań Zdrowotnych (IZZ) autorstwa Zygfryda Juczyńskiego. Badaniem objęto studentów pierwszego i drugiego roku drugiego stopnia studiów magisterskich na kierunku pielęgniarstwo. Wyniki: Przeprowadzone badanie wykazało, że studenci prezentują swoje zachowania zdrowotne na poziomie przeciętnym, a rok studiów nie różnicuje prezentowanych przez nich zachowań zdrowotnych. W hierarchii wartości najważniejsze jest dla nich dobre zdrowie, studiowanie pozytywnie wpływa na ich zachowania zdrowotne. Pracujący studenci odznaczają się lepszymi zachowaniami zdrowotnymi, niż nie pracujący. Większość badanych uważa, że praca w ochronie zdrowia zobowiązuje do praktykowania zachowań zdrowotnych, lecz trudne sytuacje w pracy utrudniają ich podejmowanie. Otrzymywanie wsparcia społecznego wpływa na lepsze zachowania zdrowotne badanych. Pośród czynników socjo-demograficznych największe znaczenie wpływu na zachowania zdrowotne ma miejsce zamieszkania, wyznanie religijne, stan cywilny i sytuacja materialna. Reprezentowane zachowania zdrowotne wskazują na pozytywny wpływ na ich samoocenę przez badanych studentów. Wyższa samoocena, wskazuje na lepszy wynik reprezentowanych zachowań zdrowotnych. Wnioski: Badana grupa studentów prezentuje zachowania zdrowotne które są na poziomie przeciętnym, a samoocena zachowań zdrowotnych wpływa na korzystniejszy wynik prezentowanych zachowań zdrowotnych.
Introduction: Health behaviors are defined as any activity taken by a person to consolidate or increase health potential, regardless of its effectiveness. These behaviors can be influenced by a number of factors that can affect health positively or negatively.Goal: The aim of the study is to assess health behaviors as well as the impact of the selected factors on health behaviors of the full-time students pursuing the Master of Science in Nursing.Material and methods: The research employs the diagnostic survey method. The research tool is a self-constructed questionnaire and the Health Behavior Inventory (‘Inwentarz Zachowań Zdrowotnych’ - IZZ) by Zygfryd Juczyński. The survey engages the students of the first and second year of the Master of Science in Nursing full-time program.Results: The study indicates that the students present their health behaviors on an average level, and the year of studies does not influence their health behaviors. In the hierarchy of values, good health is the most important for them, studying has a positive effect on their health behavior. Working students show better health behaviors than non-working students. Most respondents believe that working in health care obliges them to practice health behaviors, but difficult work conditions make it difficult to employ them. Receiving social support encourages better health behaviors of the respondents. Among the socio-demographic factors, the place of residence, religion, marital status and financial situation have the greatest impact on health behaviors. The represented health behaviors indicate a positive influence on their self-esteem by the surveyed students. Higher self-esteem indicates a better result of the represented health behavior.Conclusions: The examined group of students exhibit average-level health behaviors, and the self-assessment of the health behaviors influences more favorable results of the presented health behaviors.