Tytuł pozycji:
Ochrona przeciętnego konsumenta w Polsce na przykładzie reklam ukrytych w mediach społecznościowych
Celem niniejszej pracy jest przeprowadzenie analizy dotyczącej ochrony przeciętnego konsumenta w Polskim stanie prawnym, na podstawie reklam ukrytych w mediach społecznościowych. Powyższa analiza została uzupełniona częścią badawczą, której celem było uzyskanie odpowiedzi na pytania badawcze dotyczące tego: czy badani użytkowcy posiadają wiedzę dotyczącą tego czym, jest: reklama, informacja neutralna, reklama ukryta, przeciętny konsument, konsument oraz czy w Polsce obowiązują przepisy prawne dotyczące reklam ukrytych, czy badani użytkownicy dokonują, wspierają swoje decyzje zakupowe na podstawie opinii znanych użytkowników mediów społecznościowych, uwzględniając w procesie tym weryfikacje zdobytych informacji oraz czy badani użytkownicy rozpoznają treści reklamowe prawidłowo oznaczone jako reklama od treści, które nie są oznaczone jako reklama i mogą sprawiać wrażenie neutralnych informacji. Hipotezą główną pracy, jest ta wskazująca, iż konsumenci nie dostrzegają obowiązku oznaczania przekazów reklamowych, rozpoznają głównie charakter reklamowy przekazu w sytuacjach, gdy produkt jest wprost prezentowany. Co więcej, konsumenci nie mają wiedzy dotyczącej wzorca przeciętnego konsumenta, na podstawie którego tworzona jest ochrona konsumenta w Unii Europejskiej oraz ich wiedza dotycząca istnienia regulacji prawnych dotyczących reklam ukrytych oraz terminologii związanych z reklamami ukrytymi, jest zdecydowanie niepewna. W celu uzyskania odpowiedzi na powyższe pytania badawcze zastosowano metodę formularza ankietowego oraz analizę treści. Niniejsza praca znajduje się w zakresie nauk o zarządzaniu humanistycznym, ponieważ integralnie odnosi się do ochrony człowieka przed negatywnym wpływem przekazów reklamowych nieoznaczonych występujących na płaszczyźnie mediów społecznościowych. Pod względem nowatorskim, praca stanowi uzupełnienie luki badawczej, w tematyce która na dany moment nie stanowi szeroko opisanego tematu, w literaturze naukowej.
The aim of this study is to analyze the protection of the average consumer in the Polish legal status, based on advertisements hidden in social media. The above analysis was supplemented with a research part, the purpose of which was to answer research questions on: whether the surveyed users have knowledge of what is: advertising, neutral information, hidden advertising, the average consumer, and whether advertising law is in force in Poland hidden, whether the surveyed users make, support their purchasing decisions based on the opinions of known users of social media, taking into account in the process the verification of the information obtained and whether the surveyed users recognize advertising content correctly marked as an advertisement from content that is not marked as an advertisement and may give the impression neutral information. The main hypothesis of the work is the one indicating that consumers do not see the obligation to mark advertising messages, they mainly recognize the advertising nature of the message in situations where the product is directly presented. Moreover, consumers do not have knowledge of the average consumer pattern on the basis of which consumer protection is created in the European Union and their knowledge of the existence of legal regulations regarding hidden advertising and the terminology related to hidden advertising is definitely uncertain. In order to obtain answers to the above research questions, the survey form method and content analysis were used. This work is in the field of humanities management, as it integrally relates to the protection of a human being against the negative impact of unmarked advertising messages on the level of social media. In terms of innovation, the work supplements the research gap in the scientific literature on the subject that at the moment is not a widely described topic.