Tytuł pozycji:
Understanding of self-presentational behaviour and theory of mind and ability to critically evaluate self-report as a reliable source of information by children aged six
Ewaluacja sądów stanowiąca rdzeń myślenia krytycznego może dotyczyć m.in. źródeł informacji. Niniejsza praca koncentruje się na wybranym aspekcie myślenia krytycznego – postawie sceptycyzmu w ocenie wiarygodności samoopisu jako źródła informacji oraz jej korelatach.Pierwsze przejawy sceptycznej oceny samoopisu można obserwować u 6-latków (Gee, Heyman, 2007). Próbując odkryć mechanizmy zmiany rozwojowej następującej w tym wieku, podkreślano znaczenie teorii umysłu (Kuhn, 1999). Natomiast teoria umysłu (zwłaszcza rozumienie fałszywych przekonań II rzędu) związana jest z rozumieniem autoprezentacji (Banerjee, Yuill, 1999b). Przedstawione badania dotyczą związku trzech wymienionych wcześniej zmiennych. Zastosowano autorskie narzędzie do pomiaru sceptycyzmu, Test refleksji nad myśleniem oraz Test zachowań autoprezentacyjnych. W badaniu uczestniczyło 33 6-latków (M = 6 lat i 5 miesięcy, SD = 4,03 miesiąca).Wyniki sugerują, że w siódmym roku życia teoria umysłu i rozumienie autoprezentacji są pozytywnie i co najmniej przeciętnie skorelowane ze sceptycyzmem w ocenie samoopisu. Ponadto teoria umysłu oraz rozumienie autoprezentacji są predyktorami zmiennej sceptycyzmu, wyjaśniając 42% jej wariancji. Nie potwierdzono natomiast związku między teorią umysłu a rozumieniem autoprezentacji.Interpretując uzyskane rezultaty, należy uznać także niedostatki przeprowadzonego badania – m.in. nieliczną grupę badawczą oraz zastosowanie nowego narzędzia do pomiaru sceptycyzmu. Otrzymane wyniki są jednak obiecujące i skłaniają do dalszego poszukiwania korelatów i uwarunkowań rozwoju umiejętności krytycznej oceny samoopisu.
The following paper focuses on critical thinking in terms of skeptical attitude towards specific source of information, i.e. self-description.Children as early as age 6 are able to evaluate self-description (Gee, Heyman, 2007). Considering the mechanisms of developmental change occurring at this age, the role of theory of mind was emphasized (Kuhn, 1999). Moreover, the theory of mind (especially understanding of second-order false belief) is related to understanding self-presentation (Banerjee, Yuill, 1999b). The presented study concerns the relationship between scepticism about self-description, understanding of self-presentation and theory of mind. 33 children aged 6 participated in the study (M = 6 years and 5 months, SD = 4,03 months).Results suggest that theory of mind and understanding of self-presentation are positively correlated with scepticism about self-description and also are predictors of it. However, the relationship between theory of mind and understanding of self-presentation has not been confirmed.