Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Odrealnianie rzeczywistości scenicznej za pomocą technik oświetleniowych we współczesnym teatrze

Tytuł:
Odrealnianie rzeczywistości scenicznej za pomocą technik oświetleniowych we współczesnym teatrze
Dematerializing stage realities with advanced lighting techniques in contemporary theatre
Autorzy:
Piosek, Michał
Słowa kluczowe:
lighting technology, lighting, theater, performance, reality
technika oświetelniowa, oświetlenie, teatr, performance, rzeczywistość
Język:
polski
Dostawca treści:
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
Inne
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Praca omawia obszar wykorzystania zawansowanych technik oświetleniowych w celu odrealniania rzeczywistości scenicznej we współczesnym teatrze. Za pomocą trzech różnych przykładów projektów teatralnych zaprezentowane zostają trzy najważniejsze nurty myślenia na temat sposobu użycia tychże zaawansowanych technik oświetleniowych do generowania odmiennych, nierzeczywistych przestrzeni performatywnych. Poddana analizie zostaje celowość odrealniania rzeczywistości scenicznej, charakter osiąganych efektów i ich znaczenie dla teatru jak i dramaturgii scenicznej Jednocześnie szczególnie podkreśla się konieczność współpracy przy projektach teatralnych ludzi specjalizujących się zarówno w działaniach artystycznych, jak i technicznych. Ostatecznie, oświetlenie zostaje rozpoznane jako narzędzie umożliwiające: generowanie komercyjnie atrakcyjnych i efektownych widowisk teatralnych, komunikowanie określonych treści filozoficznych czy poetyckich prowokujących do głębszych przemyśleń, projektowanie niematerialnych rzeczywistości w oparciu o technologię virtual reality.

The work discusses how ​​using advanced lighting techniques in theatre can be used in order to make stage reality seem immaterial. Using three different examples, I discuss three distinct ways of making such performative spaces. I analyse the purposes behind such endeavours, as well as, the nature of the special effects achieved and their importance for theatre and stage dramaturgy. At the same time, I emphasize the necessity of cooperation by people who specialize in both artistic and technical activities in theatre. Ultimately, lighting is recognized as a tool that enables: generating commercially attractive and effective theatrical performances, communicating specific philosophical or poetic content provoking deeper reflection, designing immaterial realities based on virtual reality technology.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies