Tytuł pozycji:
Zu Attributsarten unter besonderer Berücksichtigung des mehrgliedrigen Attributs
Poniższa praca licencjacka zajmuje się rodzajami przydawek w języku niemieckim ze szczególnym uwzględnieniem przydawki wieloczłonowej, która jest używana najczęściej w tekstach specjalistycznych. Praca została podzielona na część teoretyczną oraz część praktyczną. Pierwszą z nich rozpoczyna krótki opis etymologii słowa ‘przydawka’. Drugi rozdział jest na początku poświęcony krótkiemu przedstawieniu kryteriów pozwalających na odróżnienie przydawki od części zdania. Następnie zostały opisane poszczególne rodzaje przydawek oraz różnice pomiędzy przydawką a przydawką predykatywną, oraz przydawką a okolicznikiem. Trzeci rozdział dotyczy przydawki wieloczłonowej. Przydawka przymiotna oraz imiesłowowa mogą być poszerzane znaczeniowo poprzez tzw. człony rozwijające, które zostały opisane na początku trzeciego rozdziału. Następnie został poruszony temat połączeń koordynatywnych i subordynatywnych, jakie mogą występować między przydawkami przymiotnymi i imiesłowowymi. Pomiędzy przydawkami rzeczownymi powstaje koordynacja lub subordynacja, których opis kończy trzeci rozdział. Część praktyczna pracy jest poświęcona analizie przydawek wieloczłonowych na podstawie fragmentu badania naukowego pt.: „Spracherwerb zweisprachig aufwachsender Kinder und Jugendlicher.“
-
Die vorliegende Arbeit setzt sich mit der Analyse von Attributsarten unter besonderer Berücksichtigung des mehrgliedrigen Attributs auseinander. Am Anfang des theoretischen Teils werden die Definitionen von dem Begriff Attribut dargestellt. Im zweiten Kapitel werden zunächst die Unterschiede zwischen einem Satzglied und einem Satzgliedteil analysiert. Als Nächstes werden die Attributsarten und die Abgrenzung eines Attributs von einem prädikativen Attribut und einer Adverbialbestimmung gezeigt. Das dritte Kapitel betrifft das mehrgliedrige Attribut. Zuerst befasst man sich mit der Erweiterung des Partizips oder der des Adjektivs. Danach werden die koordinierenden und subordinierenden Verbindungen der adjektivischen und partizipialen Attribute beschrieben. Anschließend werden substantivische Attribute und ihre Abhängigkeitsverhältnisse dargestellt. Der praktische Teil widmet sich der Analyse der mehrgliedrigen Attribute in Anlehnung an die ausgewählten Abschnitte der Forschung unter dem Titel „Spracherwerb wachsender Kinder und Jugendlicher“.