Tytuł pozycji:
Painting decoration of the church of St. Nicholas the Wonderworker in Michałowo (1954-1955)
- Tytuł:
-
Painting decoration of the church of St. Nicholas the Wonderworker in Michałowo (1954-1955)
Polichromia cerkwi pw. św. Mikołaja Cudotwórcy w Michałowie (1954-1955)
- Autorzy:
-
Pawlicka, Inga
- Słowa kluczowe:
-
Sztuka XX wieku, sztuka sakralna, Adam Stalony-Dobrzański, sztuka cerkiewna, malarstwo monumentalne, ikonografia świątyni prawosławnej
20th century art, sacred art, Adam Stalony-Dobrzański, church art, monumental painting, iconography of the orthodox church
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Tematem pracy jest dekoracja malarska cerkwi pod wezwaniem św. Mikołaja Cudotwórcy w Michałowie, wykonana w latach 1954-1955 przez Adama Stalony-Dobrzańskiego. W 2008 roku Anna Radziukiewicz wprowadziła do obiegu naukowego informację o współtwórcy dzieła - Jerzym Nowosielskim, który miał również pracować przy dekoracji świątyni. Szczegółowa analiza doprowadziła to stwierdzenia, że malowidła są dziełem jednorodnym stylowo, które zostało wykonane wyłącznie przez Adama Stalony-Dobrzańskiego.W polichromii w cerkwi w Michałowie artysta połączył tradycje sztuki chrześcijańskiego Wchodu i Zachodu. W stylu malowideł, jak i w ich rozmieszczeniu w przestrzeni cerkwi widać wyraźną inspirację sztuką bizantyńską, natomiast ornamentyka świątyni wzorowana jest na XVI malarstwie średniowiecznym.
The subject of the work is the painting decoration of the church of St. Nicholas the Wonderworker in Michałowo (1954-1955), made by Adam Stalony-Dobrzański. In 2008, Anna Radziukiewicz introduced into the scientific circulation information about the co-creator of the work - Jerzy Nowosielski, who was to cooperate in the decoration of the temple. Detailed analysis led to the conclusion that the paintings are a work homogeneous in style and were made exclusively by Adam Stalony-Dobrzański.In the polychrome in the church in Michałowo, artist combines the traditions of the art of the Christian East and the West. The style of the paintings and their arrangement in space shows a clear inspiration with Byzantine art, while the ornamentation of the temple is modeled on the 16th medieval painting.