Tytuł pozycji:
The Court of Law in Theatre
- Tytuł:
-
The Court of Law in Theatre
"Sąd w teatrze"
- Autorzy:
-
Raba, Joanna
- Słowa kluczowe:
-
court of law, trail, law, theatre, Aeschylos, Oresteia, Djorde Lebović, The Doll of Bed number 21,, Terror, Ferdinand von Schirach,
sąd, rozprawa sądowa, proces sądowy, teatr, dramat, Ajschylos, Oresteja, Djorde Lebović, Lalka z łóżka nr 21, Terror, Ferdinand von Schirach,
- Język:
-
polski
- Dostawca treści:
-
Repozytorium Uniwersytetu Jagiellońskiego
-
Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The aim of master thesis titled ‘The Court of Law in Theatre’ is to analyze dramatic works containing theme of court. In my thesis is important both esthetic side of dramas as well as social, political and ethic aspects of issues.In first chapter i analyzed the third drama Eumenides of Aeschylos’ trilogy Oresteia. This part of thesis contains desciption of ancient greek myth’s and law’s evoluting. I pointed as well the current situation of Athens during Oresteia’s creating by Aeschylos, which has connection with positive image of law court in drama.Second part of my thesis is analysis of The Doll of Bed number 21 by Djorde Lebović. In Serbian playwright’s drama we read about forcible prostitution during World’s War II, society’s pressure to hide this humiliating experience by victims and public shaming. I analyzed similarity of protagonists’ conversation (Vilma Rajner-Jelinek and ex-Nazi oficer Emil Grabner) to court proceedings.The last chapter of my thesis is about Terror by german lawyer and playwright Ferdinand von Schirach. Drama action shows trial created on contruction of ethics dilemma called trolley problem. In this part i analyzed similarities and differences between court law and theatre show as cultural performances. The end of master thesis is summary of research about court of law in theatre.
Poniższa praca magisterka zatytułowana „Sąd w teatrze” jest analizą tekstów dramaturgicznych zawierających temat sądu. Praca uwzględnia nie tylko teatralną stronę dramatów, ale również społeczne, polityczne i etyczne aspekty problemów, jakie zostały w nich poruszone.W pierwszym rozdziale zostaje omówiona scena sądowa nad Orestesem zawarta w Eumenidach, będących ostatnią częścią Orestei Ajschylosa. Prześledzona jest również ewolucja mitów argiwskich i budowanie się na ich podstawie prawa starogreckiego, a także współczesny Ajschylosowi obraz polityczny Aten.Drugi rozdział dotyczy dramatu Lalka z łóżka nr 21 serbskiego dramaturga Djorde Lebovicia. W dramacie poruszona zostaje problematyka prostytucji obozowej i presji społecznej, która wymusza tabuizację tematu. Traktując rozmowę dwójki głównych bohaterów, Vilmy Rajner-Jelinek oraz jej byłego oprawcy Emila Grabnera jako metaforę sądu, zostaje omówiona kondycja psychiczna i społeczna głównej bohaterki. Rozdział uwzględnia problem terminologii w określeniu ofiar, jakimi były podczas wojny przymusowe pracownice seksualne, a także zjawisko publicznego zawstydzania.Ostatnia z części pracy dotyczy Terroru napisanego przez niemieckiego prawnika i dramaturga Ferdinanda von Schiracha. Akcja dramatu przedstawia rozprawę sądową, za pomocą której omówiony jest dylemat moralny zwany dylematem wagonika. W tym rozdziale zanalizowany zostaje nie tylko eksperyment myślowy, ale także podobieństwa i różnice rozprawy sądowej i spektaklu teatralnego jako performance’ów kulturowych oraz dyskusja medialna, którą sprowokowało otwarte zakończenie dramatu angażujące widownię w wydanie fikcyjnego wyroku.Pracę magisterką zamyka zakończenie zawierające krótkie podsumowanie przedmiotu badań.